Τα ΜΜΕ σε επικίνδυνα μονοπάτια…
Οι εποχές αλλάζουν, οι εξελίξεις στις επιστήμες και ειδικότερα στην τεχνολογία είναι ραγδαίες και οι επιπτώσεις στη ζωή μας σημαντικές. Μαζί αλλάζουν ιδέες, αντιλήψεις, νοοτροπίες και σε όλους σχεδόν τους τομείς τις οικονομικής και κοινωνικής ζωής συντελούνται πολύ μεγάλες αλλαγές.
Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, και σύμφωνα με διεθνείς ειδήσεις, στον χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, προμηνύονται μεγάλες αλλαγές στη δομή, τη λειτουργία και τον χαρακτήρα τους.
Αρχικά, εταιρεία μεσαζόντων στη Μεγάλη Βρετανία φανέρωσε και επισήμως ότι εξασφαλίζει «εγκώμια» για επιχειρήσεις στην αγγλική εφημερίδα «Evening Standard», δηλαδή άρθρα τα οποία θα «ευλογούν» τις επιχειρήσεις αυτές, με αντίτιμο φυσικά. Το ετήσιο κόστος της υπηρεσίας θα αγγίζει τα 3,4 εκατ. ευρώ (3 εκατ. λίρες).
Σημειώνεται ότι εκδότης της γνωστής βρετανικής εφημερίδας δεν είναι άλλος από τον πρώην Βρετανό υπουργό Οικονομικών, Τζορτζ Όζμπορν. Η είδηση έχει προκαλέσει σάλο στον βρετανικό Τύπο, ενώ η Evening Standard αρνείται τις κατηγορίες.
Από την άλλη, το δίκτυο οικονομικών ειδήσεων Cheddar TV, το οποίο μεταδίδει απευθείας και διαδικτυακά στις πλατφόρμες του και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις κινήσεις του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης, άρχισε ένα νέο δελτίο ενημέρωσης με την οικονομική στήριξη ενός πολυεθνικού fund και δεκάδων άλλων ομίλων των media, μεταξύ των οποίων είναι και ο ΑΝΤ1. Το δελτίο ενημέρωσης παρουσιάζει τις ειδήσεις από την οπτική των επιχειρήσεων και επιχειρηματιών. Μια διαφήμιση σε αυτό κοστίζει ετησίως 100.000 δολάρια (85.000 ευρώ).
Παράλληλα, η ιαπωνική μιντιακή εταιρεία JX Press χρησιμοποιεί ένα ειδικό λογισμικό, το οποίο γράφει για λογαριασμό της ειδήσεις και στη συνέχεια τις πουλάει. Η εταιρεία κατάφερε αρκετές φορές να μεταδώσει πρώτη σημαντικά γεγονότα και ειδήσεις ανά τον κόσμο χάρη σε αυτό το ειδικό λογισμικό. Σημειώνεται ότι η εταιρεία απασχολεί συνολικά 24 άτομα, από τα οποία μόνο οι έξι είναι δημοσιογράφοι.
Κι αυτές είναι μόνο τρεις ειδήσεις για όσα συμβαίνουν γύρω από τον χώρο, οι οποίες έρχονται και «κουμπώνουν» με την κρίση που επικρατεί στον Τύπο όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε διεθνές επίπεδο.
Η ροή των πραγμάτων δείχνει ότι, πλέον, οι εταιρείες των ΜΜΕ δεν θα χρειάζονται τους δημοσιογράφους για να μπορέσουν να πουλήσουν το προϊόν τους, αλλά θα στοχεύουν στη μετάδοση της προπαγάνδας εκείνων που θα διαθέτουν χρήματα για να πληρώσουν γι’ αυτή και ουσιαστικά θα ελέγχουν την πληροφόρηση.
Έτσι, πλέον, οι ειδήσεις δεν θα παράγονται από τα γεγονότα, αλλά θα κατασκευάζονται από τους ανθρώπους που θα πληρώνουν γι’ αυτές. Το περιεχόμενο θα διαμορφώνεται και θα κατασκευάζεται και η κυριαρχία των νέων μέσων είναι αυτή που θα δώσει το «πράσινο φως» για να περάσει ο έλεγχος σε αυτούς που πληρώνουν.
Τα λεφτά θα είναι αυτά που θα ορίζουν το εύρος και τη σημαντικότητα της ενημέρωσης. Οπότε, στον χώρο των ΜΜΕ δεν θα είναι απαραίτητες η γνώσεις, οι αρχές και ο επαγγελματισμός, αφού τις ανάγκες των κατά παραγγελία ειδήσεων θα καλύπτουν τα λογισμικά προγράμματα.