Απόφαση του Πολιτικού Συμβουλίου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία

 

1. Πανδημία

 

Η νεοφιλελεύθερη αντίληψη συνάντησε την επιτελική ανικανότητα και τις ιδεοληψίες της κυβέρνησης Μητσοτάκη με αποτέλεσμα σήμερα η χώρα να καταγράφει αρνητικά ρεκόρ στη διαχείριση της πανδημίας με ανθρώπινες απώλειες που δεν αποτελούν στατιστική, αλλά είναι οικογένειες γύρω μας. Οι κυβερνητικές παλινωδίες και η εργαλειοποίηση της επιτροπής των ειδικών οδήγησαν σήμερα στο πιο κρίσιμο σημείο στην απώλεια εμπιστοσύνης από το μεγαλύτερο τμήμα της κοινωνίας που ζει σε συνθήκες κόπωσης και ασφυξίας από το μαρκάς διάρκειας και αποτυχημένο εκ του αποτελέσματος lockdown. Ακόμα και σήμερα υπουργοί εκπέμπουν αντιφατικά μηνύματα προς την κοινωνία επιβεβαιώνοντας πως δεν υπήρξε ποτέ ολοκληρωμένο σχέδιο, αλλά η πρακτική του “βλέποντας και κάνοντας” και η επιβολή του δόγματος της ατομικής ευθύνης ως απαλλακτικό της κυβερνητικής ευθύνης.

 

Έλεγχος της πανδημίας – Επιδημιολογική επιτήρηση – Αποφάσεις για μέτρα: Από την αρχή της πανδημίας στη χώρα μας δεν ακολουθήθηκε ένα αξιόπιστο και συνεκτικό σχέδιο καταγραφής των κρουσμάτων και επιδημιολογικής επιτήρησης, ωστε να υπάρχουν έγκαιρες, στοχευμένες και αποτελεσματικές αποφάσεις για περιοριστικά μέτρα. Ακόμα και σήμερα η κυβέρνηση αρνείται τη συνταγογράφηση μοριακών test και επεκτείνει το δόγμα της ατομικής ευθύνης με τα αμφιβόλου επιστημονικής εγκυρότητας self tests επιβαρύνοντας τα δημόσια ταμεία με ένα υπέρογκο κόστος για μια άρον άρον και με σκιές προμήθεια που όλοι οι επιστήμονες τονίζουν ότι είναι επικουρικό μέτρο σε δεύτερο επίπεδο και όχι κεντρικός σχεδιασμός για τον έλεγχο της πανδημίας και την επιδημιολογική επιτήρηση. Ταυτόχρονα η σταθερή άρνηση της κυβέρνησης για τη δημοσιοποίηση των πρακτικών της επιτροπής των ειδικών και οι τοποθετήσεις υπουργών που συνεχώς προκαταλαμβάνουν τις αποφάσεις της επιτροπής εντείνει την πεποίθηση της εργαλειοποίησης των επιστημόνων και εξηγεί και τις αλλοπρόσαλλες αποφάσεις της κυβέρνησης, οι οποίες μεταβάλλονται μέσα σε ένα 24ωρο πριν αρχίσει η ισχύς τους.

 

ΕΣΥ: Εγκληματική είναι η στάση της κυβέρνησης απέναντι στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, μία στάση που εδράζεται στην κυνική απέχθειά της προς το δημόσιο σύστημα υγείας. Το ΕΣΥ αφέθηκε να καταρρεύσει εν μέσω πανδημίας και αυτό είναι μια στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης και για την post covid εποχή. Ακύρωσε την προκήρυξη προσλήψεων που είχε προγραμματίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, δεν προχώρησε στις αναγκαίες προσλήψεις με την έναρξη της κρίσης και ακολουθεί μια επικοινωνιακού χαρακτήρα δημιουργική λογιστική για τον αριθμό των ΜΕΘ. Δυστυχώς στη χώρα διασωληνώνονται ασθενείς covid εκτός ΜΕΘ με όλα, όσα αυτό σημαίνει για τη ζωή, την αξιοπρέπεια των ασθενών, αλλά και τις ανθρώπινες και ηθικές αντοχές του υγειονομικού προσωπικού της χώρας, των οποίων την προσφορά εξάρουμε και εξαιτίας των συνθηκών που καλούνται να ανταπεξέλθουν. Θα ήταν ακατανόητη, αν δεν είχε πολιτική εξήγηση η πεισματική άρνηση της κυβέρνησης να επιτάξει τις ιδιωτικές δομές. Ζούμε το εξωφρενικό παράδοξο ασθενείς να διασωληνώνονται πρόχειρα εκτός ΜΕΘ σε δημόσια νοσοκομεία και σε απόσταση 500 μέτρων να υπάρχουν άδειες ΜΕΘ ιδιωτικών νοσοκομείων. Την ώρα που συμβαίνουν όλα αυτά η κυβέρνηση όχι μόνο αρνείται να επιτάξει τις ιδιωτικές δομές, αλλά διευκολύνει και τον πλουτισμό των κλιναρχών από τους πόρους των ασφαλιστικών ταμείων, αφού το δημόσιο σύστημα έχει μετατραπεί σε μιας ασθένειας και όλες οι άλλες πράξεις διοχετεύονται στην ιδιωτική υγεία.

 

Εμβολιασμοί: Οι εκλεγμένες κυβερνήσεις της ΕΕ είναι κατώτερες των περιστάσεων, εξουσιοδότησαν την ευρωπαϊκή γραφειοκρατία να διευθετήσει το μεγάλο ζήτημα των εμβολιασμών και μετά από μυστικές συμφωνίες η Ευρώπη βρίσκεται αντιμέτωπη με το μεγαλύτερο φιάσκο. Στις χώρες της Ευρώπης οι ρυθμοί των εμβολιασμών να είναι ιδιαίτερα χαμηλοί, επί της ουσίας να μην υπάρχει εμβολιαστικό πρόγραμμα και αυτό να εξαρτάται από τα συμβόλαια, τους εκβιασμούς, αλλά και τα παραγωγικά όρια κάποιων λίγων φαρμακοβιομηχανιών. Η ΕΕ όχι μόνο απέτυχε, αλλά ηττήθηκε: στην πιο μεγάλη υγειονομική κρίση δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη, την ταυτόχρονη, και χωρίς προϋποθέσεις πρόσβαση των πληθυσμών της στο αγαθό του εμβολίου. Η επιστήμη έκανε το χρέος της απέναντι στην ανθρωπότητα, αλλά το εμβόλιο μετατράπηκε από αγαθό σε εμπόρευμα και μάλιστα αντικείμενο κομπραδόρικου παζαριού. Η λύση από την αρχή ήταν η άρση του καθεστώτος της πατέντας. Η ΕΕ των ανισοτήτων υπήρξε πολύ λίγη για να το κατανοήσει έγκαιρα και σήμερα κυβερνήσεις τρέχουν και δεν φτάνουν αναζητώντας λύσεις έξω από την ευρωπαϊκή συμφωνία ανοίγοντας έναν νέο ασκό του Αιόλου.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και ο πρόεδρός του Αλέξης Τσίπρας από την πρώτη στιγμή υποστήριξαν την ανάγκη να αναληφθούν πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έκανε για μια ακόμη φορά τον παρατηρητή. Όχι μόνο δεν ανέλαβε κάποια πρωτοβουλία, αλλά επιχείρησε να λοιδορήσει την πρόταση Τσίπρα, η οποία τελικά υπερψηφίζεται από διεθνείς οργανισμούς και πολύ σύντομα οι ίδιες οι ανάγκες της ζωής θα οδηγήσουν στο να γίνει και πράξη. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ακόμα και όταν είχαν χτυπήσει όλα τα καμπανάκια στην ΕΕ για το προ των πυλών φιάσκο, συνέχιζε τις επικοινωνιακές ρεκλάμες για “τους δύο εκατομμύρια εμβολιασμούς το μήνα μέχρι τον Μάρτιο” ανίκανη να δει το μέγεθος τους προβλήματος. Αλλά και σήμερα εξακολουθεί να χειρίζεται το ζήτημα επικοινωνιακά και όχι να επιδιώκει τον επανασχεδιασμό του εμβολιαστικού προγράμματος με το άνοιγμα στον ενεργό πληθυσμό.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία από την έναρξη της πανδημικής κρίσης προέταξε το μέτωπο της ζωής. Μετά από έναν ολόκληρο χρόνο παλινωδιών, έλλειψης σχεδίου και αποτυχίας της κυβέρνησης επιμένουμε ότι είναι επείγον ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Παράλληλα έχει δημοσιοποιήσει την πρότασή του για το νέο ΕΣΥ, αναλυτικά και ολοκληρωμένα, ως πυλώνα κοινωνικής συνοχής, ισχυροποίησης του κοινωνικού κράτους και ετοιμότητας απέναντι σε κρίσεις.

 

 

 

 

2. Οικονομία

 

Την ίδια πρακτική του στρουθοκαμηλισμού και της επικοινωνιακής διαχείρισης επέδειξε η κυβέρνηση στα προβλήματα της πραγματικής οικονομίας. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση εκμεταλλεύθηκε εξαρχής την πανδημία ως πρόσχημα αναδιάρθρωσης της οικονομίας και απορρύθμισης της εργασίας. Το πραγματικό μέγεθος της καταστροφής που έχει προκληθεί θα φανεί με την επανεκκίνηση της οικονομίας. Όσο η κυβέρνηση δεν έχει στις προθέσεις της ένα ολοκληρωμένο σχέδιο οικονομικών ενισχύσεων για την επανεκκίνηση της οικονομίας και της μικρομεσαίας επιχείρησης, τόσο οι φόβοι για το μέγεθος της καταστροφής αυξάνουν. Τα μέτρα τα οποία έχει δώσει μέχρι σήμερα η κυβέρνηση στον εμπορικό κόσμο, στους ανθρώπους της εστίασης, στις μικρές τουριστικές επιχειρήσεις, στην πραγματική οικονομία είναι μέτρα – ασπιρίνες, τα περισσότερα ως δάνεια, σε αντίθεση με τις υπέρογκες ενισχύσεις σε άλλους κλάδους. Οι προβλέψεις είναι δυσοίωνες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις καθώς περίπου 200.000 είναι ένα βήμα πριν τη διακεκαυμένη ζώνη των “λουκέτων”, ενώ η εκτίμηση για 1,3 εκατομμύρια ανέργους επαναφέρει την χώρα στην προηγούμενη δεκαετία. Η κυβέρνηση, ενώ όλο το προηγούμενο διάστημα επιχειρούσε να παρουσιάσει μια επίπλαστη εικόνα κανονικότητας και να πανηγυρίζει για τη βαθιά ύφεση, σήμερα κάτω από την πίεση των ανθρώπων της πραγματικής οικονομίας και των δημοσκοπικών ευρημάτων αναγκάζεται σε ανακοινώσεις “πολύ λίγων και πολύ αργά” που δεν θα συμβάλλουν στην επανεκκίνηση της οικονομίας και σε καμία περίπτωση στην ανάκαμψη. Οι λαγοί με πετραχήλια που έταξε στη μεσαία τάξη προεκλογικά έχουν μετατραπεί οριστικά σε ψίχουλα και χαρτζιλίκια χωρίς να μπορούν να εγγυηθούν το μέλλον, την ελπίδα και την προοπτική.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με συναίσθηση της ασφυκτικής κατάστασης που έχει δημιουργηθεί παρουσιάζει την ερχόμενη εβδομάδα ένα ολιστικό σχέδιο για τη βιώσιμη επανεκκίνηση της οικονομίας με βασικούς στόχους: την προστασία της μικρομεσαίας επιχείρησης, των θέσεων εργασίας και του εισοδήματος των εργαζόμενων. Δεν μπορεί να υπάρξει κανένα σχέδιο επανεκκίνησης που να μην ξεκινά από την ανάγκη κουρέματος του κορωνοχρέους που έχουν συσσωρεύσει οι κλειστές και σε καθεστώς υπολειτουργίας μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Επίσης δεν μπορεί να γίνει καμία επανεκκίνηση χωρίς ρευστότητα στις επιχειρήσεις. Και δεν μπορεί αυτή να έχει βάθος και προοπτική χωρίς ένα νέο, οριστικό και σύμφωνα με τις συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημική κρίση Πτωχευτικό Δίκαιο.

 

Ειδική αναφορά είναι όμως αναγκαία στο σχέδιο της κυβέρνησης για το Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζει τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και δεν απαντά στις πιεστικές βιοποριστικές ανάγκες νοικοκυριών, εργαζομένων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Το πρόγραμμα συνολικού ύψους 31 δισ. ευρώ, που εκτείνεται και θα υλοποιείται τουλάχιστον μέχρι το 2026δεν συζητήθηκε ως όφειλε με την αντιπολίτευση παρά το γεγονός ότι θα δεσμεύει και επόμενες κυβερνήσεις και όποια μελλοντική κυβέρνηση θελήσει να ακυρώσει πολιτικές επιλογές θα δεσμεύεται με επιστροφή χρημάτων στην ΕΕ. Είναι επομένως όχι απλώς αναγκαία αλλά και επιτακτική η συμπερίληψη ρήτρας αναθεώρησης χωρίς προβλεπόμενες κυρώσεις στόχος για τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία θα αγωνιστεί τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ως προς το περιεχόμενο του σχεδίου αυτό ενσωματώνει τη φιλοσοφία της έκθεσης Πισσαρίδη: ιδιωτικοποιήσεις δομών, υποδομών και υπηρεσιών, αποδιάρθρωση εργασιακών σχέσεων, συμπίεση μικρομεσαίων επιχειρήσεων, απαξίωση κοινωνικού κράτους, διεύρυνση ανισοτήτων.

Εξάλλου η χορήγηση των δανείων σε ιδιωτικά επενδυτικά σχέδια θα γίνει μέσω των συστημικών τραπεζών αποκλείοντας οριστικά τις μικρομεσαίες επιχειρήσειςκαι πριμοδοτώντας αποκλειστικά τους μεγάλους και πολύ μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

Πρόκειται για ένα σχέδιο περαιτέρω απορρύθμισης και ελαστικοποίησης της αγοράς εργασίας με προφανή αρνητική επίπτωση στο επίπεδο των μισθών. Ένα σχέδιο υποβάθμισης και απαξίωσης του κοινωνικού κράτους. Ένα σύνολο έργων που θα διογκώσει τις ανισότητες και θα δημιουργήσει νέες και πιο βαθιές “πράσινες” και “ψηφιακές” ανισότητες».

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία έχει ήδη καταθέσει την αντιπρόταση του στο ταξικό, αντεργατικό αυτό σχέδιο θεωρώντας ως προτεραιότητες την δίκαιη πράσινη μετάβαση, την ενίσχυση της εργασίας και των μισθών, την στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων αλλά και τον προσανατολισμό των πόρων για την ανασυγκρότηση των δομών του κοινωνικού κράτους και ιδιαίτερα της δημόσιας υγείας μετά και την εμπειρία της κρίσης του Covid – 19.

Ειδική όμως αναφορά απαιτείται για το σκάνδαλο της Τράπεζας Πειραιώς  που μεθόδευσε η κυβέρνηση σε βάρος του ελληνικού δημοσίου. Με την αποδοχή από την μεριά του ΤΧΣ, με τη στήριξη της κυβέρνησης, της μη πληρωμής του οφειλόμενου τοκομεριδίου το ελληνικό δημόσιο υπέστη ζημία ηδη 1,5 δις ευρώ ενώ με την αποφασισμένη πλέον αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και με την κατάργηση των δικαιωμάτων προαίρεσης από το ΤΧΣ και τους μικρομετόχους η ζημία για το ελληνικό δημόσιο θα είναι πολλαπλάσια ενώ και οι μικρομέτοχοι πρόκειται να υποστούν τεράστιες απώλειες. Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία ήδη έχει καταθέσει σχετικό υπόμνημα στο ΤΧΣ μετά την συνάντηση που πραγματοποίησε ο Πρόεδρος Αλέξης Τσίπρας ενώ πρόκειται να αναλάβει και ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες για την ανάδειξη του νέου σκανδάλου Μητσοτάκη στους αρμόδιους ευρωπαϊκούς ελεγκτικούς και εποπτικούς μηχανισμούς.

 

 

3. Εργασία

 

Και ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη και σε ολόκληρο τον πλανήτη έχει ανοίξει η συζήτηση σε θεωρητικό, κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο για το πως διαμορφώνεται η αγορά εργασίας μετά την κρίση του covid, τις λειτουργίες και τις μεγάλες τάσεις για επόμενα πενήντα χρόνια, η κυβέρνηση Μητσοτάκη βιάζεται να βάλει σε λειτουργία τον ολετήρα της και στα εργασιακά δικαιώματα ξεχρεώνοντας τα γραμμάτια προς τον ΣΕΒ. Εν μέσω έξαρσης της πανδημίας, αύξησης της ανεργίας και γενικευμένης εργασιακής και κοινωνικής ανασφάλειας, η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει απτόητη την απορρύθμιση της αγοράς εργασίας και την επίθεση στους εργαζομένους και τα δικαιώματα τους. Το «εργασιακό νομοσχέδιο» στοχεύει στην πλήρη απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, στη γενίκευση της ελαστικής και φθηνής εργασίας, στην αποδιάρθρωση του ωραρίου εργασίας και στην κατάργηση του οκταώρου, στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας με ατομικές συμβάσεις, όπως ο ίδιος ο Υπουργός Εργασίας έχει δηλώσει, καθώς και στη θέσπιση της απλήρωτης υπερωριακής εργασίας, χωρίς κανόνες, ακόμη το Σαββατοκύριακο. Με τον δήθεν «εκσυγχρονισμό της εργατικής νομοθεσίας» και την προανεγγελθείσα ανατροπή του ν.1264/82 σχεδιάζεται η υπονόμευση των συνδικαλιστικών ελευθεριών, του δικαιώματος στην απεργία και κάθε έννοιας συλλογικής διαπραγμάτευσης και διεκδίκησης. Η επίθεση στους εργαζομένους προβλέπεται συνδυασμένη και πολυμέτωπη, στο ωράριο, στις αμοιβές, στη συλλογική διαπραγμάτευση και στην συνδικαλιστική τους έκφραση και δράση.

Δεν αποτελούν κεραυνό εν αιθρία όλα αυτά, αποτελούν το στρατηγικό σχέδιο της ΝΔ που προεκλογικά το έκρυψε πίσω από το σύνθημα “περισσότερες και καλύτερες δουλειές”. Όλα αυτά που σχεδιάζει η κυβέρνηση είναι βγαλμένα από τις πιο νοσηρές απαιτήσεις του ΔΝΤ και των δανειστών τα χρόνια των μνημονίων. Απαιτήσεις που η διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ απέκρουσε με σκληρή διαπραγμάτευση. Η σημερινή κυβέρνηση τα φέρνει από την πίσω πόρτα – χωρίς κανείς να τα απαιτεί σήμερα, παρά μόνο το μεγάλο κεφάλαιο και η εγχώρια παρασιτική ελίτ – επιβεβαιώνοντας ότι το πρόγραμμά της παραμένει το μνημόνιο, το μνημόνιο Μητσοτάκη – Πισσαρίδη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία είχε προειδοποιήσει εγκαίρως για όλα αυτά. Και τώρα θα βρεθεί στην πρώτη γραμμή της κοινωνικής και πολιτικής μάχης για να μην περάσει αυτό το έκτρωμα που θα διαλύσει την εργασία και θα καταρρακώσει τους εργαζόμενους και να ανατραπεί. Η κυβέρνηση θα μας βρει αποφασιστικά απέναντι στη Βουλή, στους χώρους δουλειάς και στην κοινωνία, στο πλευρό των εργαζομένων για την υπεράσπιση του μόχθου και των δικαιωμάτων τους.

4. Παιδεία

Μια μεγάλη μάχη, απέναντι στην εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης, μετά τις εκλογές του Ιουλίου 2019, εξελίσσεται σε κορυφαία πολιτική αναμέτρηση διαρκείας. Η κυβέρνηση μεθοδεύοντας την κοινοβουλευτική επικύρωση του νομοσχεδίου της για την μείωση του αριθμού εισακτέων στα ΑΕΙ και την εγκαθίδρυση καθεστώτος αστυνόμευσης στα Πανεπιστήμια αναμετρήθηκε με ένα πολύχρωμο και ευρύ κίνημα για τη Δημοκρατία και τη Δημόσια Παιδεία αλλά και με την Αριστερά και τον δημοκρατικό κόσμο. Οι απόπειρες εφαρμογής του νομοθετημένου πια αυταρχικού, θεσμικά,  και συντηρητικού, κοινωνικά, σχεδίου της ΝΔ τροφοδοτεί μια πολιτική και κοινωνική διαμάχη  από τη κλίμακα της αίθουσας, του εργαστηρίου και του αμφιθεάτρου μέχρι τους κορυφαίους πανεπιστημιακούς θεσμούς. Αλλά και στις γειτονιές και στους δρόμους των μεγάλων πόλεων όπου ένα νέο  μεγάλο ποτάμι νεολαιίστικης αμφισβήτησης έδωσε μάχες απέναντι στην αστυνομοκρατία, τη βίαιη καταστολή και τον εντεινόμενο κυβερνητικό αυταρχισμό.

Ως γεγονός η πρόσφατη κινηματική και πολιτική έξαρση δεν προέκυψε εν μια νυκτί. Προέκυψε ως ένα από τα αποτελέσματα της οργανωμένης πολιτικής αναμέτρησης που αναπτύσσεται στο χώρο της Παιδείας εδώ και μήνες. Το ίδιο και η πρόσφατη μεγάλη ήττα της κυβέρνησης σχετικά με την τηλεκπαίδευση και το σκάνδαλο Cisco. Συμπυκνώνει πολιτικές τάσεις και συμπεριφορές που δεν εξαντλούνται στα ειδικά επίδικα της Παιδείας υπό τη συνθήκη της πανδημίας και της καραντίνας μόνο, αλλά αναφέρονται στις γενικές αντιθέσεις που παράγει η κυβερνητική πολιτική.

Η συμβολή του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία στην ανάπτυξη των εκπαιδευτικών κινημάτων και των πολύμορφων κινημάτων της νεολαίας θα αποτελέσει  διαρκές μέλημα και καθήκον την επόμενη περίοδο.

– Για την απόκρουση της νεοφιλελεύθερης πολιτικής, της αστυνομοκρατίας, της βίας και των αποκλεισμών

– Για την υπεράσπιση της Δημοκρατίας, της κοινωνίας και των μορφωτικών δικαιωμάτων της  νεολαίας

– Για να γίνει η σημερινή αγωνιστική έξαρση σημείο καμπής και αφετηρία πολιτικών εξελίξεων και μιας νέας προοδευτικής-δημοκρατικής αλλαγής στη διακυβέρνηση.

 

5. Δημοκρατία

 

Στρατηγικού χαρακτήρα επιλογή του καθεστώτος Μητσοτάκη αποτελεί η αποκαθήλωση των δημοκρατικών και θεσμικών κατακτήσεων της μεταπολίτευσης. Η υποβάθμιση της δημοκρατίας, η παρέμβαση στις δομές του κράτους με στόχο τον ασφυκτικό έλεγχο του συνόλου των δομών, των μηχανισμών  και του προσωπικού του είναι μια συνταγή που ακολουθούν όλα τα υβρίδια της νέας δεξιάς ανά τον κόσμο. Στην Ελλάδα ειδικά η στρατηγική αυτή για λόγους ιστορικούς και παρά τη συντηρητική κοινωνική αναδίπλωση συναντά όχι μόνο το τείχος της Αριστεράς αλλά και των δημοκρατικών και προοδευτικών πολιτών και ιδίως της νεολαίας. Και είναι ακριβώς εκεί, στις δυνάμεις της νεολαίας που κινητοποιήθηκαν απέναντι στον κυβερνητικό αυταρχισμό και την βία που γεννιέται σήμερα μια νέα πολιτικοποίηση, ένα ριζοσπαστικό και ελπιδοφόρο κοινωνικό και πολιτικό ρεύμα που σήμερα πρωτοστατεί στους αγώνες απέναντι στην κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Η κυβέρνηση όμως εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την πανδημική κρίση για να επιταχύνει την υποβάθμιση των δημοκρατικών θεσμών, να δημιουργήσει τετελεσμένα με αντικοινωνική νομοθέτηση, να προχωρήσει σε αθρόες διευθετήσεις υπέρ της ελίτ εν κρυπτώ. Συνεπικουρούμενη από το καθεστώς της εκκωφαντικής μονοφωνίας που έχει επιβληθεί στην συντριπτική πλειονότητα των ΜΜΕ με την απαξίωση των κομμάτων της αντιπολίτευσης, αλλά και τη γενικευμένη επίθεση στα κοινωνικά αιτήματα. Η χώρα ξεπέφτει σε “προβληματική δημοκρατία” σύμφωνα και με διεθνείς έρευνες, αλλά και με τους δείκτες της ΕΕ για την ελευθερία του Τύπου. Η στρατηγική της έντασης και του αυταρχισμού όλο το προηγούμενο διάστημα με τα λυμένα χέρια της αστυνομίας έδειξε ότι το όριο δεν εξαντλείται σε “περιθωριακές ομάδες”, αλλά φτάνει και στην πλατεία όπου κάθονται οικογένειες με μικρά παιδιά. Κάθε φορά ο κύκλος των εχθρών μεγαλώνει και εντάσσει σε αυτούς που η κυβέρνηση βάζει απέναντι όσους τελικά διεκδικούν το δικαίωμα στη ζωή, στην αξιοπρέπεια, στη δημοκρατία. Οι κινητοποιήσεις του προηγούμενου διαστήματος είναι ελπιδοφόρες όμως τα ζητήματα της δημοκρατίας απαιτούν διαρκή εγρήγορση, πρωτοβουλίες σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο και μια ουσιαστική πρόταση αναβάθμισης και διεύρυνσης των δικαιωμάτων ειδικά μετά το παγκόσμιο πείραμα βιοπολιτικής που προκάλεσε η κρίση του covid.

Στοιχείο της κρίσης δημοκρατίας είναι και τα φαινόμενα παρακμής με παραβατικά και λούμπεν στοιχεία να ευδοκιμούν στην αυλή της παρασιτικής ελίτ και τελικά να διαπλέκονται ή και να εκβιάζουν την πολιτική εξουσία της χώρας.

 

 

Όλο αυτό το εκρηκτικό μείγμα παρά το ότι σηματοδοτούν το πέρασμα της κυβέρνησης και του κου Μητσοτάκης στην σφαίρα της αμετάκλητης φθοράς ενέχει τον κίνδυνο η κρίση αντιπροσώπευσης να παροχετευθει στην αντιπολιτική και τη ρευστοποίηση.

Η χώρα και η κοινωνία βρίσκονται σε σημείο καμπής. Κάθε μέρα ενισχύεται το κοινωνικό αίτημα της αλλαγής πολιτικής. Καθήκον του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία είναι να συναντηθεί και να συνομιλήσει πολιτικά με τις κοινωνικές δυνάμεις που δυσφορούν, διαμαρτύρονται και αντιστέκονται στις κυβερνητικές επιβολές και για να προστατευθούν δικαιώματα, και για να διαμορφωθούν οι συνθήκες μιας προοδευτικής διακυβέρνησης, ώστε ο τόπος να αποκτήσει ξανά προοπτική και να μπορεί να εγγυηθεί κυρίως στη νεολαία, που η κυβέρνηση έχει βάλει στο στόχαστρο και δημιουργεί υγειονομική ζώνη, απαγορεύσεις και αποκλεισμούς πολλών επιπέδων, το δικαίωμα στη μόρφωση, στη δουλειά και την αυτόνομη ζωή με αξιοπρέπεια.

 

Διαμορφώνεταισήμερα και ενισχύεται στην πράξη το υπόβαθρο μιας πλατειάς κοινωνικής συμμαχίας των εργαζομένων, των ανέργων, των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, των νέων ανθρώπων, των αόρατων χιλιάδων εργαζομένων και των κοινωνικά αδύναμων που επιδιώκει μια προοδευτική προοπτική.

 

Τώρα, με δεδομένη την διάχυτη κοινωνική δυσαρέσκεια απέναντι στην κυβέρνηση, είναι η στιγμή να αναπτυχθεί ένα πλατύ κοινωνικό κίνημα, καθώς και η προοδευτική συμμαχία στην κοινωνία, στους χώρους δουλειάς, στη νεολαία. Με τις προγραμματικές μας  θέσεις και τις δράσεις αναδεικνύουμε την προοπτική ενός εναλλακτικού, εφικτού και αναγκαίου σήμερα δρόμου, εκφράζουμε αυτό το αίτημα αλλαγής πολιτικής, ενισχύοντας τη δυναμική μετατροπής του σε κοινωνική πλειοψηφία πολιτικής ανατροπής και κοινωνικής αλλαγής.

 

 

 

Νομαρχιακές Συνδιασκέψεις

Η ολοκλήρωση των νομαρχιακών συνδιασκεψεων , η εκλογή νέων οργάνων σε όλες τις ΝΕ εδαφικές και κλαδικές και σε όλες τις ΟΜ του κόμματος, η συμμετοχή  των συντρόφων παλιών και νέων σε όλες τις διαδικασίες που ολοκληρώθηκαν μέσα σε δύο μήνες δημιουργεί ήδη μια νέα πραγματικότητα εξαιρετικά θετική για τη λειτουργία του κόμματος και την οργανωτική του  ανασυγκρότηση ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί  προϋποθέσεις για την ακόμα μεγαλύτερη διεύρυνση και ανασυγκρότηση των οργανώσεων μας  με ενεργά, δραστήρια μέλη.

Μερικά αριθμητικά στοιχεία

Μέσα σε αυτές τις δύσκολες και ιδιαίτερες συνθήκες λόγω των υγειονομικών περιοριστικών μέτρων, χάρη στην επιμονή και τις προσπάθειες της οργανωτικής γραμματείας και του οργανωτικού γραφείου από τις 17/1 μέχρι σήμερα ολοκληρώθηκαν 61 εδαφικές ΝΕ σε σύνολο 62 ( πλην Καστοριάς που δρομολογείται μεχρι το τέλος του μήνα) και 4 κλαδικές από τις 5 ( η κλαδική των ΔΕΚΟ συνεδριάζει την Κυριακή).

Συνεδρίασε διαδικτυακά το σύνολο των ΟΜ (πλην Ικαρίας), δηλαδή 788 ΟΜ.

Η συμμετοχή των συντρόφων στις διαδικτυακές συνελεύσεις των ΟΜ κυμάνθηκε από 30% στις αγροτικές περιοχές μέχρι 60% στα αστικά κέντρα. Οι αντιπρόσωποι στις ΟΜ για τις συνδιασκέψεις ορίσθηκαν συναινετικά στις περισσότερες περιπτώσεις.

Στις συνδιασκέψεις η συμμετοχή κυμάνθηκε από 60-90%. Στις εκλογικές διαδικασίες για την ανάδειξη των νέων ΝΕ η συμμετοχή των σ. άγγιξε το 100%. Πήραν μέρος σαν αντιπρόσωποι 16.500 σύντροφοι και συντρόφισσες.

Πολιτικά και Οργανωτικά συμπεράσματα:

1.    Ο Συριζα -ΠΣ είναι ίσως το μοναδικό κόμμα που εν μέσω πανδημίας κατάφερε να υπερβεί τα εμπόδια , αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και να διοργανώσει πολιτικές και οργανωτικές διαδικασίες με την συμμετοχή τόσων συντρόφων . Ψηφιακό άλμα κρίσιμο και χρήσιμο για το κόμμα και τις μάχες που έχουμε μπροστά μας.

2.    Κατάφερε να συζητήσει πολιτικά μέσα από συλλογικές και δημοκρατικές διαδικασίες, εμπλέκοντας παλιούς και νέους συντρόφους , να κάνει απολογισμό αλλά κυρίως προγραμματισμό των δράσεων του σε τοπικό και γενικότερο επίπεδο.

3.    Ολες οι συνδιασκέψεις είχαν το βλέμμα στραμμένο στην κοινωνία. Κλήθηκαν φορείς, επιμελητήρια, επιστημονικές ενώσεις, σωματεία  να παρακολουθήσουν  και να εκφράσουν τις προτάσεις τους.

4.    Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ απέδειξε ότι μπορεί να ανασυγκροτείται εν κινήσει και παράλληλα να αυξάνει τις οργανωμένες του δυνάμεις. Αυξηση όχι μόνο ποσοτική ( 3 φορές πάνω από το προηγούμενο συνέδριο) αλλά και ουσιαστική αν δούμε τον  αριθμό των νέων συντρόφων που συμμετείχαν σαν αντιπρόσωποι αλλά και όσους/όσες εκλέχτηκαν στα νέα όργανα ( πολύ πάνω από το ποσοστό του 25 %). Επιβεβαιώθηκε στην πράξη η ισότιμη συμμετοχή και ένταξη στην ζωή και στη δράση του κόμματος όλων των μελών , παλιών και νέων, χωρίς καμία διάκριση.

5.    Η πραγματικά συλλογική λειτουργία της οργανωτικής γραμματείας και οι ομόφωνες αποφάσεις μας σε όλα τα θέματα που προέκυψαν  βοήθησαν στην ομαλήολοκλήρωση των συνδιασκέψεων. Παρόλα αυτά  οι αντιπαραθέσεις και οι τριβές σε ορισμένες, λίγες, περιπτώσειςοξύνθηκαν σε βαθμό που μας προβληματίζει. Αναγκαίες είναι λοιπόν οι πολιτικές πρωτοβουλίες ώστε να αναπτυχθεί η κουλτούρα των συνθέσεων των εύλογων διαφορετικών απόψεων  μέσα από τον  πολιτικό διάλογο και την οργανωμένη συζήτηση.

6.    Το γενικό πολιτικό συμπέρασμα είναι ότι τα μέλη του κόμματος παλιά και νέα,στην μεγάλη τους πλειοψηφία, έχουν διάθεση για πολιτική διαβούλευση, δράσεις  και ουσιαστική συμμετοχή στην ζωή του κόμματος. Αυτή η διάθεση οφείλει να αξιοποιηθεί από την ηγεσία του κόμματος ώστε να είμαστε σε πολιτική και οργανωτική ετοιμότητα για οποιεσδήποτε εξελίξεις έχουμε μπροστά μας.

7.    Συνεχίζουμε, ταυτόχρονα,και εντείνουμε τη συλλογική μας προσπάθεια ανάπτυξης και εμβάθυνσηςτης στρατηγικής της Προοδευτικής Συμμαχίας στους μαζικούς χώρους, με ιδιαίτερη έμφαση στους χώρους δουλειάς αλλά και στη νεολαία. Η στρατηγική μας αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία και αναγκαιότητα για τη μαζική αγωνιστική συσπείρωση απέναντι στον κυβερνητικό εργασιακό οδοστρωτήρα αλλά και την επίθεση που δέχεται η νεολαία από το σχολείο μέχρι το πανεπιστήμιο και την αγορά εργασίας.

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *