Βασίλης Κορκίδης: Η ευθύνη ανάλογη του υψηλού ποσοστού εμπιστοσύνης

Άποψη Βασίλη Κορκίδη

Η ευθύνη ανάλογη του υψηλού ποσοστού εμπιστοσύνης

Το υψηλό ποσοστό και η μεγάλη διαφορά της ΝΔ στις πρώτες εκλογές της δίνει το δικαίωμα να σχεδιάζει τον σχηματισμό αυτοδύναμης κυβέρνησης μέσω δεύτερων εκλογών για δεύτερη τετραετία. Η απλή αναλογική αποδείχθηκε χάσιμο πολιτικού, κοινωνικού και οικονομικού χρόνου, αφού απαιτεί συνεργασίες κομμάτων, που όμως προεκλογικά σχεδόν όλοι οι αρχηγοί των κομμάτων είχαν αποκλείσει, επιβεβαιώνοντας πως ούτε οι πολιτικοί, ούτε οι πολίτες είμαστε έτοιμοι για το συγκεκριμένο εκλογικό σύστημα. Οι εκλογές επιβεβαιώσαν ποιον εμπιστεύονται οι Έλληνες να κυβερνήσει την χώρα και αυτός είναι ο Κ. Μητσοτάκης. Ο σχηματισμός μιας αυτοδύναμης κυβέρνησης της ΝΔ θα πρέπει να περιμένει τα διαδικαστικά των δεύτερων εκλογών με το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής, που επιβεβαιώνεται πως αρμόζει καλύτερα στα ελληνικά δεδομένα.

Όσο για την αγορά ψήφισε για άλλη μια τετραετία πολιτική σταθερότητα, συνέπεια εξαγγελιών, συνέχεια της οικονομικής ανάπτυξης, μέσω της μείωσης των φόρων. Η οικονομία έκρινε και θα κρίνει το τελικό αποτέλεσμα των εκλογών, ενώ οι εκλογές θα κρίνουν το μέλλον της οικονομίας. Το πρόγραμμα της κυβέρνησης είναι πιο κοντά στην αγορά και τους ΜμΕ, ενώ το αντίστοιχο της αντιπολίτευσης οδήγησε και συνεχίζει να οδηγεί σε σύγχυση τους ψηφοφόρους. Διακύβευμα των εκλογών ήταν η οικονομική ατζέντα της νέας τετραετίας με καλύτερες αμοιβές κατά 25%, με αύξηση των συντάξεων 3-4% και περαιτέρω μείωση φόρων και εισφορών. Οι προκλήσεις της επόμενης μέρας απαιτούν αποφασιστικότητα και φαίνεται πως η κυβέρνηση έπεισε πως την διαθέτει. Οι «μπλέ φάκελοι» του Πρωθυπουργού που έδωσε στους υπουργούς του το 2019 με συγκεκριμένους στόχους έχουν ακόμα εκκρεμότητες και ανοικτά κεφάλαια.

Οι μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις είναι οι ρυθμιστές των προοπτικών της οικονομίας. Συγκεκριμένα συνεχίζουν να αναζητούν λύσεις το έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, η μείωση των αποταμιεύσεων από +3,6 σε -1,5% και βεβαίως το δημογραφικό προφίλ που οδεύει σε μείωση 9% του πληθυσμού μέχρι το 2050. Επιπρόσθετα ανοικτά κεφάλαια είναι η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, η εκτέλεση του προυπολογισμού με δημοσιονομική πειθαρχία, η αγορά ενέργειας, η υλοποίηση του Ελλάδα 2.0 με τη διατήρηση των ροών του Ταμείου Ανάκαμψης και τέλος η διαχείριση του δημόσιου χρέους σε συνθήκες αυστηρότερου ευρωπαϊκού δημοσιονομικού πλαισίου. Οι τρεις άμεσες απειλές για την πραγματική οικονομία παραμένουν η ακρίβεια, οι οφειλές και τα κόκκινα δάνεια καθώς και τα επιτόκια με τη διαφορά επιτοκίων χορηγήσεων-καταθέσεων στο 5,5% Στα θετικά η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού που μειώθηκε περαιτέρω τον Μάιο, παρά την ακρίβεια στα τρόφιμα, ο ρυθμός ανάπτυξης στο 2,5%, οι επενδύσεις στο 21% και η μείωση του δημοσίου χρέους από 171% σε 154% του ΑΕΠ.

 

Ζητούμενο πλέον είναι να μην παραπατήσει η ελληνική οικονομία στο τελευταίο σκαλοπάτι των δεύτερων εκλογών με τον σχηματισμό ισχυρής κυβέρνησης για να συνεχιστεί η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των Ελλήνων παράλληλα με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Το γεγονός ότι είμαστε σε καλό δρόμο δεν εξασφαλίζει και την επίτευξη των πολλαπλών εκκρεμών στόχων. Ως εκ τούτου η ευθύνη μιας αυτοδύναμης κυβέρνησης είναι ανάλογη των υψηλών ποσοστών εμπιστοσύνης, που έδωσε στις πρώτες εκλογές και αναμένεται να ξαναδώσει στις δεύτερες, ο ελληνικός λαός.