Ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας- Κ. Καραμανλής: Θα αλλάξει η καθημερινότητα των πολιτών
Μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, επιτέλους ξεκινά: Η Αττικό Μετρό Α.Ε. και η ανάδοχος εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. υπέγραψαν τη σύμβαση για την υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών του Τμήματος Α’ της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας και το αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να εγκαθίστανται τα εργοτάξια στους χώρους, όπου θα γίνουν οι νέοι σταθμοί.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής δήλωσε σχετικά:
«Η Αττικό Μετρό πιάνει ξανά δουλειά στο κέντρο της Αθήνας. Έχουμε δεσμευτεί ότι μετά από χρόνια οι Αθηναίες και οι Αθηναίοι θα δουν να αρχίζουν ξανά εργασίες Μετρό στην πόλη. Σήμερα έγινε το τελευταίο βήμα ώστε η δέσμευσή μας να γίνει πραγματικότητα.
Η Γραμμή 4 δεν είναι μόνο ένα σπουδαίο κατασκευαστικό έργο, με σημαντικά αναπτυξιακά οφέλη και νέες θέσεις εργασίας. Είναι και ένα έργο που όταν ολοκληρωθεί, θα αλλάξει την καθημερινότητα στην Αθήνα και τις πιο επιβαρυμένες περιοχές της. Γι’ αυτό και όλο αυτό το διάστημα δουλεύουμε εντατικά για να ξεπεράσουμε όλες τις δυσκολίες και να γίνει πραγματικότητα. Ξεμπλοκάραμε τον μεγάλο διαγωνισμό για το κυρίως έργο και, παράλληλα, κάναμε όλες τις αναγκαίες ενέργειες ώστε να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες.
Και συνεχίζουμε την εφαρμογή του σχεδιασμού μας για την επέκταση του Μετρό της Αθήνας και συνολικά την υλοποίηση του πλάνου έργων μας σε όλη τη χώρα.»
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Νικόλαος Κουρέτας δήλωσε με τη σειρά του:
«Με τη νέα Γραμμή 4 – Τμήμα Α’ του Μετρό της Αθήνας, συνεχίζεται και αναπτύσσεται το μεγαλύτερο έργο συγκοινωνιακής υποδομής, ένα έργο πνοής για πολλές περιοχές του Λεκανοπεδίου, ιδιαίτερα πυκνοδομημένες και με ανεπαρκή σήμερα συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση. Το έργο των πρόδρομων εργασιών, περιλαμβάνει όλες τις αναγκαίες μελέτες –τοπογραφικές, κυκλοφοριακές, μελέτες μετατοπίσεων των δικτύων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ) από τους χώρους όπου πρόκειται να γίνουν οι σταθμοί, τα φρέατα, καθώς και όλες τις αρχαιολογικές εργασίες. Προχωράμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και δεσμευόμαστε να δουλέψουμε με συνέπεια και υψηλή ποιότητα, για να κάνουμε πραγματικότητα ένα έργο που έχουν ανάγκη οι πολίτες του Λεκανοπεδίου.»
Πού θα στηθούν τα πρώτα εργοτάξια
Σημειώνεται ότι το έργο με τίτλο: «Αρχαιολογικές εργασίες και μετατοπίσεις δικτύων ΟΚΩ του τμήματος Α΄ της Γραμμής 4 ‘Άλσος Βεϊκου- Γουδή’ του Μετρό της Αθήνας», είναι συνολικής δαπάνης 33.496.777 εκ. ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και έχει διάρκεια 30 μήνες.
Περιλαμβάνει τη μετατόπιση δικτύων ΟΚΩ σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις.
Περιλαμβάνει επίσης εργασίες αποξηλώσεων, καθώς και μετατοπίσεις προτομών, αγαλμάτων κλπ.
Καθώς και αρχαιολογικές εργασίες, όπως διερευνητικές τομές για τον εντοπισμό αρχαιοτήτων, φύλαξη των χώρων των αρχαιολογικών εργασιών, αρχαιολογικές ανασκαφές, καταγραφή , αποτύπωση, συντήρηση και φύλαξη των ευρημάτων και αρχαιοτήτων.
Οι 25 συνολικά θέσεις του έργου (σταθμοί, φρέατα, επίσταθμοι Βεϊκου και Κατεχάκη) θα χωριστούν σε τρεις ομάδες, βάσει χρονοδιαγράμματος παράδοσης στον ανάδοχο του βασικού έργου, αλλά και πιθανότητας εντοπισμού αρχαίων και πολυπλοκότητας δικτύων ΟΚΩ.
Η πρώτη ομάδα αφορά εννέα θέσεις όπου οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα: Φρεάτια στα δύο “άκρα” του έργου, από όπου θα μπει ο “Μετροπόντικας” για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας, δηλαδή σε Βεΐκου και Κατεχάκη. Τους σταθμούς Ακαδημία , Ευαγγελισμός, Εξάρχεια, Κολωνάκι. Και τα φρέατα σε Βιβλιοθήκη, Διακλάδωση Ευαγγελισμού και ΓΝΑ.
Η δεύτερη ομάδα αφορά επίσης εννέα θέσεις: Τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Άλσος Βεΐκου, Κυψέλη, Ελικώνος. Τη σήραγγα ανοιχτού ορύγματος και τα φρέατα ΕΥΔΑΠ Φορμίωνος και Δικαιοσύνης.
Η τρίτη ομάδα τέλος αφορά επτά θέσεις: Τους σταθμούς Γαλάτσι, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή και το φρεάτιο Νήαρ Ήστ.
Η Αττικό Μετρό θα εκτελέσει τη διερεύνηση δικτύων ΟΚΩ και αρχαιολογικών στις ίδιες θέσεις ανά ομάδα ώστε να περιοριστεί η όχληση από τα έργα. Ήδη έχει κάνει επαφές με ΟΚΩ και με τους Δήμους, όπου θα γίνουν οι εργασίες (Αθηναίων, Καισαριανής, Ζωγράφου, Γαλατσίου).
Τα χαρακτηριστικά της Γραμμής 4 του Μετρό
Η Γραμμή 4 «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» του Μετρό έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας, με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός).
Αναμένεται επίσης να αποσυμφορηθούν υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί του Μετρό (κυρίως ο σταθμός του Συντάγματος) από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού.
Διευκολύνεται η πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως τα Δικαστήρια, Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ.
Αυξάνεται δε η δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δυο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός).
Συνολικά εκτιμάται ότι με τη Γραμμή 4 του Μετρό θα μετακινούνται περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 ημερησίως.
Η Γραμμή 4 σε αριθμούς:
- 13 χλμ μήκος
- 15 νέοι σταθμοί: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή
- 9 ενδιάμεσα ή/και τερματικά φρέατα.
- 2 επίσταθμοι, πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφ. Βεϊκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφ. Κατεχάκη).
- 1 νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών, καθώς και του Τραμ. Το νέο ΚΕΛ θα χωροθετηθεί εντός των ορίων του Αμαξοστασίου Σεπολίων.
- Προμήθεια 20 συρμών
Ανάρτηση του Νίκου Ταχιάου, προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε. για την Γραμμή 4:
https://www.facebook.com/nikos.tachiaos/posts/288504039306387
Η σημερινή υπογραφή της σύμβασης της εργολαβίας των προδρόμων εργασιών της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας σηματοδοτεί την εγκατάσταση των πρώτων εργοταξίων που θα αναπτυχθούν στους σταθμούς και τα φρέατα του έργου ώστε στα έγκατά τους, να τρυπώσουν με την σειρά τους οι δύο μετροπόντικες που θα τρυπήσουν την αττική γη.
Μέσα στους επόμενους μήνες, οι Αθηναίοι θα δουν να «σκάβονται» κοινόχρηστοι χώροι σε τρεις δήμους της πόλης, ώστε αφενός να διερευνηθεί η ύπαρξη αρχαιοτήτων και να γίνουν σωστικές ανασκαφές όπου αυτό απαιτηθεί και αφετέρου να μετακινηθούν τα επικείμενα και τα δίκτυα (ηλεκτρισμού, τηλεπικοινωνιών, ύδρευσης, αποχέτευσης) έξω από το περίγραμμα των εκτάσεων που θα καταλάβουν οι σταθμοί και οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις που θα κατασκευασθούν. Με την πρόοδο αυτών των εργασιών και με βάση ένα σφικτό χρονοδιάγραμμα που συνοδεύει την επόμενη προς υπογραφή σύμβαση, τα εργοτάξια αυτά θα αποδοθούν στον ανάδοχο της κατασκευής. Το πιθανότερο είναι πως μετά την αλλαγή του χρόνου, ο στόχος αυτός θα έχει γίνει πράξη.
Πολύ σύντομα, η αναπόφευκτη αναστάτωση ενός έργου θα μπει στην καθημερινότητα των Αθηναίων, συμπεριλαμβανομένων μεταξύ των πολλών και των θαμώνων της Πλατείας Κολωνακίου και της Πλατείας Εξαρχείων, με την ορατή προοπτική όμως, με την αλλαγή της δεκαετίας μία νέα θετική εικόνα να επηρεάσει τις ζωές εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών της.
Η κατεύθυνση της κυβέρνησης προς την διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε., τον Σεπτέμβριο του 2019, ήταν ξεκάθαρη: Το έργο έπρεπε να βγει από το τέλμα στο οποίο είχε περιέλθει από μία σειρά εμπλοκών, ως συνέπεια επιλογών και γεγονότων που δεν μπορούν να αποδοθούν αποκλειστικά στην αναμενόμενη ένταση ενός σκληρού ανταγωνισμού για ένα τεράστιο έργο.
Σε κάθε νέα αφετηρία όμως, σημασία έχει να αφήνουμε πίσω μας μεμψιμοιρίες και περιττές κριτικές. Τα διδάγματα από έναν δύσκολο διαγωνισμό αφορούν μόνο όσους μπορούν να έχουν εξειδικευμένη κατανόηση του θέματος. Μένουμε στα θετικά: Τα έργα μετρό είναι προϊόντα σχεδιασμού μακράς πνοής που απαιτούν μεγάλους χρόνους ωρίμανσης και αντίστοιχα κατασκευής. Άλλοι άνθρωποι τα εμπνέονται, άλλοι τα σχεδιάζουν, άλλοι τα υπογράφουν, άλλοι τα κατασκευάζουν, άλλοι τα εγκαινιάζουν και αναφέρομαι σε όλο το φάσμα των ιδιοτήτων και των ειδικοτήτων που εμπλέκονται σε αυτά, όχι απλώς των μηχανικών.
Νομίζω λοιπόν πως σήμερα, η Αττικό Μετρό Α.Ε. που έχει το μεγάλο προνόμιο και φορτίο να «τρέχει» διαχρονικά αυτά τα έργα, χρωστά ένα μεγάλο ευχαριστώ σε εκείνους που, είτε μέσα από τα σπλάχνα της εταιρίας, είτε ως εξωτερικοί συνεργάτες της, είτε ως στελέχη των φορέων που διασφάλισαν την χρηματοδότηση, είτε ως διοικητικοί ή πολιτικοί προϊστάμενοί της, έφεραν τα πράγματα στο σημερινό σημείο.
Είναι «αχάριστα» για τους συντελεστές τους τα μεγάλα και περίπλοκα έργα, κυρίως το μετρό. Είναι χρήσιμο λοιπόν, σήμερα, με την ευκαιρία μίας πανηγυρικής στιγμής, να υπενθυμίσουμε πως για να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας η ευκολία του να μπαίνουμε σ’ ένα αξιοπρεπές βαγόνι και σε ελάχιστο χρόνο να φτάνουμε στον προορισμό μας, είναι πολλοί αυτοί που αφιέρωσαν την εργασία τους, κυρίως όμως την γνώση τους, βάζοντας στο έργο το δικό τους λιθαράκι και την δική τους υπογραφή.
Καλό ξεκίνημα!