Αεροπορική βιομηχανία εν κινδύνω και αντιδράσεις εκ των ένδον μεσούσης της πανδημίας
Γράφει ο: Φίλης Καϊτατζής
Στην Margrethe Vestager επίτροπο ανταγωνισμού ψηφιακής αλλαγής και εκτελεστική αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απευθύνθηκε ο Michael O’Leary CEO της «low cost» ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας Ryanair, διότι θεωρεί διάκριση σε βάρος των υγειών επιχειρήσεων την απόφαση ορισμένων κρατών –μελών της ΕΕ να χρηματοδοτήσουν με δισεκατομμύρια τους εθνικούς τους αερομεταφορείς, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του COVID19. Ο CEO της Ryanair , ο οποίος δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να κινηθεί δικαστικά, τάχθηκε εναντίον της χρηματοδότησης , υποστηρίζοντας ότι αυτή η πρακτική βοηθά τις εταιρείες, που είναι ανεπαρκείς ,όπως τις χαρακτήρισε. Κατά των κρατικών επιδοτήσεων τάχθηκε πρώτη η, επίσης low cost ,ουγγρική αεροπορική εταιρεία Wizz Air.
Πολλές αεροπορικές εταιρείες εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις από την πανδημία θα πάρουν χρόνια , με αποτέλεσμα να «βλέπουν» τις κρατικές επιχορηγήσεις ως σανίδα σωτηρίας , για την επιβίωσή τους, εκτιμώντας ότι η επιστροφή της επιβατικής κίνησης στα προ κρίσης επίπεδα θα απαιτήσει μεγάλο χρονικό διάστημα. Σταχυολογούμε:
– Η Alitalia , την εθνικοποίηση της οποίας προανήγγειλε η ιταλική κυβέρνηση για τις αρχές καλοκαιριού , καταγράφει παθητικό εδώ και μια δεκαπενταετία.
– Η Norwegian Air χρειάζεται ένα δάνειο ύψους 2,7 δις ευρώ από την κυβέρνηση της χώρας, για να «αναπνεύσει», όπως λένε στελέχη της .Το 95% του στόλου της βρίσκεται στο έδαφος και σύμφωνα με την εταιρεία ,μέχρι το 2022 , θα έχουν τεθεί σε λειτουργία 120 αεροσκάφη από τα 168 προ κρίσης , με την προϋπόθεση του δανεισμού.
– Αναφέρθηκε ότι η Ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας αναμένεται να ενισχύσει τον ομίλου της Lufthansa με ένα πακέτο εννέα δις ευρώ- η πληροφορία δεν έχει επιβεβαιωθεί προς το παρόν. Ο όμιλος έχει ανακοινώσει ότι επιβαρύνεται ,λόγω της πανδημίας , με περίπου ένα εκατομμύριο για κάθε ώρα που περνάει : Από 350.000 επιβάτες που εξυπηρετούσε την ημέρα, σήμερα έχει πέσει σε κάτω των 3.000.
– Ο Ρίκαρντ Γκούσταφσον διευθύνων σύμβουλος της SAS, δήλωσε ότι η ζήτηση το 2020 και το 2021 θα είναι σημαντικά μειωμένη και ότι η εταιρεία αναμένεται να επανέλθει ως ένα βαθμό στα φυσιολογικά επίπεδα το 2022.
– Η μείωση της επιβατικής κίνησης στην Τουρκία ανήλθε σε 18,8% το πρώτο τρίμηνο του 2020 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019. Σε ότι αφορά τους εγχώριους επιβάτες, η πτώση ήταν μεγαλύτερη, φθάνοντας το 21%.
-Η εταιρεία CAPA Center for Aviation, με έδρα το Σίδνεϋ, τονίζει :Οι αερομεταφορείς έχουν εξαντλήσει τα ταμειακά διαθέσιμα γρήγορα επειδή τα αεροπλάνα τους βρίσκονται στο έδαφος και εκείνα που δεν είναι, πετούν σχεδόν μισοάδεια. Απαιτείται τώρα συντονισμένη δράση κυβέρνησης και βιομηχανίας ,για να αποφευχθεί η καταστροφή.
«Ο διευθύνων σύμβουλος της Delta Air Lines, Εντ Μπάστιαν, σε επιστολή του προς τους εργαζομένους διαμήνυσε: Θα πρέπει να προετοιμαστούμε για μια αδύναμη ανάκαμψη, ακόμη και όταν ο κορωνοϊός τεθεί υπό έλεγχο .Εκτιμώ ότι η περίοδος ανάκαμψης θα διαρκέσει δύο με τρία χρόνια..
-Εταιρείες όπως η American Airlines Group Inc ,η Αυστραλιανή Qantas Airways και πολλές άλλεςέχουν μειώσει δραματικά τα δρομολόγιά τους μέχρι νεωτέρας…