Ακτοπλοϊα εν κινδύνω – ποια μέτρα πήρε το ΥΕΝ

Γράφει ο: Φίλης Καϊτατζής

Τα μέτρα του υπουργείου ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής για την ανακούφιση της ναυτιλίας και ειδικότερα του κλάδου που πλήττεται από την πανδημία του κορωνοϊό

Ως  κυβέρνηση οφείλουμε και το πράττουμε  να στηρίξουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό, εργαζόμενους και επιχειρήσεις των κλάδων που πλήττονται από την  πανδημία, όπως της ναυτιλίας και ειδικότερα η ακτοπλοΐα, που βιώνει ήδη τρομακτικό περιορισμό της δραστηριότητας της και τεράστια μείωση εσόδων , δήλωσε ο υπουργός  ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης ο οποίος σε συνέντευξη τύπου  αναφέρθηκε σε  μια σειρά μέτρων που θα προωθηθούν άμεσα για την ανακούφιση του κλάδου .

 Το 2020 η απώλεια εσόδων των Ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, δηλαδή αναμένεται μείωση κύκλου εργασιών 45,12%, σύμφωνα με τον ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), που προειδοποίησε ότι ο κλάδος απειλείται με κατάρρευση.

Τα μέτρα στήριξης υπουργείου ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής έχουν ως εξής:

1. Προχωρά η ένταξη των ΚΑΔ που αφορούν τις θαλάσσιες και ακτοπλοϊκές μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων σε εκείνους που δικαιούνται τα ευεργετήματα που έχουν ανακοινωθεί.

2. Θεσμοθετούνται συγκεκριμένα μέτρα που αφορούν  την υπαγωγή των ναυτικών στο καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας, για τρεις αρχικά περιπτώσεις α) εκείνους  που απολύθηκαν από 1.3.2020. και β) εκείνους που εργάζονται σε πλοία, των οποίων οι εταιρίες θα επιλέξουν τη μη εκτέλεση δρομολογίων, λόγω της καθίζησης του μεταφορικού έργου και γ) εκείνους που θα απασχολούνταν σε πλοία που είχε προγραμματισθεί η δρομολόγηση τους το επόμενο διάστημα, αλλά τελικά δεν θα γίνει.

3. Τα μέτρα αυτά επεκτείνονται και καλύπτουν και συμβάσεις ναυτικών που απασχολούνται σε επαγγελματικά αλιευτικά πλοία και τουριστικά πλοία.

4. Προβλέπεται η διαδικασία για την ένταξη των ναυτικών στις ευνοϊκές διατάξεις που προβλέπουν το επίδομα των 800 ευρώ και για το οποίο υπάρχει στενή συνεργασία με το Υπ. Εργασίας και το ΝΑΤ.

5. Παρατείνεται έως 31.5.2020  η καταβολή επιδότησης για  τους ανέργους ναυτικούς που έχει λήξει ή λήγει στο 1ο τρίμηνο του 2020 η επιδότηση της ανεργίας τους.

6. Παρατείνεται έως 31.5.2020 η διάρκεια της ασφαλιστικής προστασίας που παρέχει ο Οίκος Ναύτου και η οποία λήγει ή έληξε στο 1ο τρίμηνο του 2020.

7. Παρατείνεται έως 30.4.2020 η ισχύς των χειμερινών συνθέσεων των πλοίων της ακτοπλοΐας.

8. Παρατείνεται για 3 μήνες η ισχύς των πιστοποιητικών των πλοίων.

9. Μειώνονται άμεσα κατά 20% και για χρονικό διάστημα μέχρι 30/4, τα λιμενικά τέλη. Η συγκεκριμένη απόφαση θα αφορά όλους τους λιμένες της επικράτειας, ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς λειτουργίας τους, Οργανισμούς Λιμένων, Κρατικά και δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Σημειώνεται, πως έπειτα από πρότασή του κ. Πλακιωτάκη, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε ήδη την παράταση του χειμερινού τιμολογίων των τελών.

10. Παρατείνεται η ακινησία των ταχυπλόων πλοίων και η λήψη σχετικής απόφασης έναρξης δρομολογίων θα γίνει όταν οι εξελίξεις το επιτρέψουν.

11. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το Υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας και Ανάπτυξης, επεξεργάζεται ειδικό καθεστώς ενίσχυσης των επιχειρήσεων του κλάδου (στο πλαίσιο του άρθρου 107 περίπτωση 2β) που πλήττονται, προκειμένου να εκτιμηθεί το είδος της ενίσχυσης επί των ζημιών που αναμένεται να προκύψουν από την καθίζηση της ακτοπλοϊκής αγοράς.

12. Προβλέπεται με έκτακτη νομοθετική ρύθμιση, η δυνατότητα ενεργοποίησης διαδικασίας εκτάκτων αναθέσεων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για συγκεκριμένο δρομολόγιο ή δρομολόγια στο κύριο και τοπικό ακτοπλοϊκό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, το ΥΝΑΝΠ μεριμνά για την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, καθώς και την επαρκή και αποτελεσματική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.

 Μέλημα μας, τόνισε  ο  υπουργός ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης είναι η στήριξη της ναυτιλίας συνολικά και της ακτοπλοΐας ειδικότερα,  ώστε να διασφαλιστούν :

– Η σταθερή σύνδεση της νησιωτικής Ελλάδας με την ηπειρωτική χώρα.

– Η ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων.

– Η διασφάλιση των θέσεων εργασίας, αλλά και.

– Η περαιτέρω ενίσχυση των εργαζομένων στον κλάδο. Και πρόσθεσε : Ευχή όλων μας είναι το τέλος της πανδημίας να μας βρει όλες και όλους καλά,  έτοιμους για τη μεγάλη προσπάθεια να επανέλθει η κανονικότητα στη ζωή μας και στη λειτουργία της Ελληνικής ναυτιλίας.Στην κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση έκανε, κάνει και θα συνεχίσει να κάνει όλα όσα είναι απαραίτητα».

Ο ΣΕΕΝ στις προτάσεις που κατέθεσε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής  κρούει το καμπανάκι του  κινδύνου  λόγω του COVID 19 αναφέροντας και τους λόγους:

  1. Στο ανύπαρκτο επιβατικό μεταφορικό έργο όλων των δρομολογίων που εκτελούνται σήμερα(μείωση 90%),χωρίς καμία προοπτική βελτίωσης τουλάχιστον μέχρι τέλος Μαΐου.

2. Στην καθημερινή μείωση των εμπορευματικών μεταφορών με πρόβλεψη περαιτέρω μείωσης στο 40% την τρέχουσα εβδομάδα.

3. Στο γεγονός ότι όλα τα δρομολόγια που εκτελούνται σήμερα συγκεντρώνουν τα χαρακτηριστικά των δρομολογίων (και μάλιστα με σχεδόν μηδενική επιβατική κίνηση) τα οποία σήμερα χαρακτηρίζονται ως Δημόσια Υπηρεσία, συνεπώς πρέπει να αντιμετωπιστούν σύμφωνα με την μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική.

4. Στην  αναγκαιότητα εξυπηρέτησης των νησιών για τη διατήρηση της συνοχής της χώρας,  την εξυπηρέτηση έστω και αυτών των ελάχιστων επιβατών, για την τροφοδοσία των νησιών και την αντιμετώπιση προβλημάτων που έχουν σχέση με το μεταναστευτικό.

5. Στην επί της ουσίας επιβολή υποχρέωσης στα πλοία των εταιρειών για την εκτέλεση των απαραίτητων δρομολογίων.

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *