Εκθεση φωτιά για το πετρέλαιο
Επιμέλεια Φίλης Καϊτατζής
Καθώς τα κράτη συνεχίζουν να ζουν και να αναπνέουν υπό το καθεστώς της παγκόσμιας επιδημίας του Covid-19, η Rystad Energy, αποτιμά τις επιπτώσεις του νέου κορωνοϊού : H ζήτηση πετρελαίου προβλέπει να μειώνεται κατά 10,9% το 2020 ή 10,8 εκατομμύρια εκατομμύρια bpd (barrels per day), τα καύσιμα , στις αερομεταφορές κατά 33,6% και στις οδικές μεταφορές κατά 11,1% .Οι εκτιμήσεις της διεθνούς εταιρείας έρευνας, δείχνουν ότι η συνολική ζήτηση πετρελαίου το 2019 ήταν περίπου 99,5 εκατομμύρια bpd η οποία τώρα προβλέπεται να μειωθεί στα 88,7 εκατομμύρια bpd το 2020.
Η ζήτηση πετρελαίου τον Απρίλιο εκτιμήθηκε στα 71,8 εκατομμύρια bpd, μείωση 27,1%. Ομοίως, η ζήτηση του Μαΐου αναμένεται να μειωθεί κατά 21,4% στα 77,6 εκατομμύρια bpd. Η ζήτηση του Ιουνίου προβλέπεται στα 83,7 εκατομμύρια bpd, μείωση 14,9%. Βάσει των στοιχείων της Rystad Energy μέχρι και τις 12 Μαΐου 2020 η Rystad Energy εκτιμά ότι η συνολική ζήτηση πετρελαίου το 2021 αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο στα 98,9 εκατομμύρια bpd., λίγο ,κάτω από το 2019.
Η συνολική ζήτηση πετρελαίου στην Ευρώπη προβλέπεται για το 2020- όπως δείχνουν τα μέχρι τώρα στοιχεία- να μειωθεί κατά 1,7 εκατομμύρια bpd, να πάει στα 12,5 εκατομμύρια bpd, μείωση 12,4% από τα 14,2 εκατομμύρια bpd το2019. Το 2021, η συνολική ζήτηση πετρελαίου στην Ευρώπη αναμένεται να είναι κατά μέσο όρο στα 13,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα
Ζήτηση καυσίμων σε τζέτ
Αναμένεται ότι ο τομέας καυσίμων των αεριωθούμενων αεροσκαφών θα πληγεί περισσότερο, από άλλους τομείς: Η παγκόσμια εμπορική εναέρια κυκλοφορία θα μειωθεί κατά τουλάχιστον 34,4% το 2020 σε σύγκριση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το 2019(ανερχόταν σε περίπου 99.700 πτήσεις την ημέρα). Για το 2021, περιμένουμε περίπου 95.700 την ημέρα. Αυτοί οι αριθμοί θα αναθεωρούνται μέρα τη μέρα , καθώς οι φορείς εκμετάλλευσης συνεχίζουν να κόβουν διαδρομές. Πολλές αεροπορικές εταιρείες που αντιμετωπίζουν προβλήματα προχωρούν σε μεγάλες περικοπές κόστους και απολύουν άνευ προηγουμένου αριθμό εργαζομένων, καθώς πολλές μη απαραίτητες διαδρομές είναι κλειστές. Η παγκόσμια ζήτηση καυσίμων αεριωθούμενων αεροπλάνων «βλέπουμε» να μειώνεται σχεδόν κατά 33,6% σε ετήσια βάση ή κατά τουλάχιστον 2,4 εκατομμύρια bpd. Η περσινή ζήτηση()2019) για καύσιμα τζετ ήταν περίπου 7,2 εκατομμύρια bpd.Η ζήτηση καυσίμων των αεριωθούμενων τον Απρίλιο 2020 ήταν πολλή χαμηλή 2,1 εκατομμύρια bpd και θα μειωθεί περαιτέρω στα 1,9 εκατομμύρια bpd μέχρι τέλος Μαϊου, πριν ανακάμψει στα 3 εκατομμύρια bpd τον Ιούνιο. Το 2021, η ζήτηση καυσίμων για αεριωθούμενο αεροπλάνο αναμένεται να φτάσει κατά μέσο όρο τα 6,9 εκατομμύρια bpd.
Οδικές μεταφορές
Η συνολική παγκόσμια ζήτηση για καύσιμα των οδικών μεταφορών θα μειωθεί κατά 11,2% ή κατά 5,3 εκατομμύρια bpd ετησίως, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις της Rystad Energy. Η ζήτηση οδικών καυσίμων το 2019 εκτιμάται ότι ήταν 47,4 εκατομμύρια bpd. Τώρα βλέπουμε ότι φτάνει περίπου τα 42,1 εκατομμύρια bpd το 2020.Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της μείωσης πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο, με αποτέλεσμα η ζήτηση καυσίμων να περιορίζεται σε μόλις 31,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως σε παγκόσμιο επίπεδο ήτοι μείωση κατά 33%. Η ζήτηση για καύσιμα Μαΐου εκτιμάται τώρα στα 36,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, μειωμένη δηλαδή κατά 22,8% Η ζήτηση για τον Ιούνιο προβλέπεται να φτάσει τα 40 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, κατά 15,6%.Το 2021, η ζήτηση στις οδικές μεταφορές αναμένεται να ανέλθει στα 47,1 εκατομμύρια bpd.