Οι «δεκαενιά Σωματοφύλακες» της ηλεκτροκίνησης
Με την ελπίδα ότι θα κρατήσουν την δέσμευσή τους
Φίλης Καϊτατζής ([email protected])
Με σκοπό την ανάληψη πρωτοβουλιών, συνεργειών και δεσμεύσεων για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών και τηνμετάβαση σε ένα μοντέλο μετακινήσεων χαμηλών ή μηδενικών ρύπων, δεκαεννιά «Σωματοφύλακες» -δημόσιο και φορείς –δεσμεύτηκαν για την προώθηση της Ηλεκτροκίνησης με την επωνυμία «Πράσινη Συμφωνία». Προς το παρόν κρατάμε το πιο σημαντικό ότι θα δοθούν κίνητρα από την κυβέρνηση «για την κατασκευή ταχυ –φορτιστών και μπαταριών στην Ελλάδα ώστε να μην μείνουμε μόνο στις εισαγωγές ήλεκτρικώναυτοκινήτων». Να θυμίσουμε ότι προσπάθειες έχουν γίνει στην Ελλάδα για την κατασκευή ηλεκτρικών αλλά δεν ευοδώθηκαν από τις κυβερνήσεις μας ενώ στην Τουρκία συμβαίνει το αντίθετο!
Χαμηλά καύσιμα
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και οι αρμόδιοι υπουργοί πλαισιωμένοι από το επιτελείο τους , μίλησαν στις 5 Ιουνίου ,ανήμερα της παγκόσμιας ημέρας περιβάλλοντος για την ηλεκτροκίνηση στο πλαίσιο του σχεδίου νόμου: Μετάβαση στην κινητικότητα των χαμηλών καυσίμων – Μέτρα προώθησης και εφαρμογής της ηλεκτροκίνησης που τέθηκε προς διαβούλευση. Στην παρουσίαση τουπρογράμματος ηλεκτροκίνησης ο πρωθυπουργός ανέφερε: στην Νορβηγία τα μισά αυτοκίνητα είναι ήδη ηλεκτρικά και στην Βρετανία θα σταματήσουν να πωλούνται τα οχήματα παλαιάς τεχνολογίας το 2035 ενώ στην Ελλάδα μόλις το 0,3% είναι ηλεκτρικά και η διείσδυση στην αγορά είναι μικρή για την ώρα. Σε πρώτη φάση επιδοτούμε με 100 εκατ. ευρώ και για 18 μήνες την αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το όφελος ανά μονάδα αν συνδυαστεί με το οικολογικό μπόνους και με τις σχετικές φοροαπαλλαγές θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ»
Τα 100.000.000 εκατομμύρια ευρώ (Σ.σποιος θα πρωτοπάρει όταν τα χρήματα της επιδότησης αφορούν τον αριθμό οχημάτων ίσως και μικρότερο που είπε ο κ Μητσοτάκης) για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης την περίοδο 2020-2021 και δίνονται μέσω του Ταμείου Ρύπων θα είναι μόνο η αρχή δήλωσε ο ΥΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης: «Θα ακολουθήσουν αντίστοιχα τέτοια πακέτα και τα επόμενα χρόνια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις πρόσφατες ανακοινώσεις της για το Ταμείο Ανάκαμψης αγκαλιάζει την ηλεκτροκίνηση και προβλέπει τη χρηματοδότηση ένα εκατ. φορτιστών σε ολόκληρη την Ευρώπη. Επομένως προσδοκούμε βασίμως χρηματοδότηση και από ευρωπαϊκούς πόρους για την συνέχιση αυτής της προσπάθειας»( Περισσότερα στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΝ).
Από την πλευρά του ο υπουργός υποδομών και μεταφορών Κώστας Καραμανλής τόνισε: « Στην χώρα μας κυκλοφορούν λιγότερα από 1.000 ηλεκτροκίνητα οχήματα, δηλαδή ένα πολύ μικρό ποσοστό, την ώρα που σε άλλες χώρες της ΕΕ τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται σε 4-5% .Στόχος σε 10 χρόνια από σήμερα, το ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικά που θα τίθενται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικά. Και το σχέδιό μας καλύπτει κάθε κατηγορία ΙΧ και τα δίκυκλα. Αντιστοίχως κίνητρα θα δοθούν και για τα φορτηγά, αλλά και για την ανανέωση με ηλεκτρικά οχήματα του στόλου των εταιρειών με επιδότηση μέχρι και 8.000 ευρώ στα ηλεκτροκίνητα ΤΑΞΙ».(Λεπτομέρειες στην ιστοσελίδα του υπουργείο)
Οι δεκαεννιά συμβαλλόμενοι
Τα Συμβαλλόμενα Μέρη, στο πλαίσιο της εδραίωσης της συνεργασίας τους, αποφασίζουν την υπογραφή της Πράσινης Συμφωνίας (ελπίζουμε να μην μείνει στα χαρτιά) και συμφωνούν –συναποδέχονται τα εξής:
–Να συμβάλλουν στον εξηλεκτρισμό των μεταφορών στην Ελλάδα,
-Να συνδράμουν με οποιοδήποτε τρόπο και μέσο αντιστοιχεί στο πεδίο δραστηριότητάς τους στη δημιουργία επαρκούς δικτύου υποδομών φόρτισης ανά την ελληνική επικράτεια με σκοπό την μέγιστη γεωγραφική και πληθυσμιακή κάλυψη,
-Να έχουν ουσιαστικό ρόλο, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους, για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα,
-Να συνεργαστούν σε δράσεις επικοινωνίας και ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με την ηλεκτροκίνηση.
Τα συμβαλλόμενα μέρη (οι δεσμεύσεις των οποίων ακολουθούν αναλυτικά στη συνέχεια είναι : 1)Ελληνικό δημόσιο με τα υπουργεία Περιβάλλοντος –Ενέργειας(ΥΠΕΝ) Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠΥΜΕ) 2)η Ένωση Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝΠΕ) 3)η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), 4)ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας» (ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε) 5)η Γενική Γραμματεία Μεταφορών του ΥΠΥΜΕ, και οιΟργανισμοί Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) και Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) 6)οι Πολυτεχνικές Σχολές της χώρας, ( εκπροσωπούμενες από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο –ΕΜΠ), 7)τα Ερευνητικά Ιδρύματα της χώρας, (εκπροσωπούμενα από το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας ΙΤΕ) 8)ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) 9) ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), 10) το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ)11) ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εμπόρων και Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας(ΕΣΕΠΗΕ) 12) ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) 13) ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ(ΕΣΗΑΠΕ) 14)ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός – Δίκτυο για το ποδήλατο στις ελληνικές πόλεις» (Οργανισμός Πόλεις για ποδήλατο) 15) ο Εθελοντικός Οργανισμός Ecocity (ECOCITY), ως εκπρόσωπος των Περιβαλλοντικών Οργανώσεων, 16) οΣύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), 17) η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ)18) ο φορέας «ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ και ΟΔΟΙ ΜΕ ΔΙΟΔΙΑ», με διακριτικό τίτλο «HELLASTRON» 19)και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ).
Αναλυτικά οι δεσμεύσεις για να γνωρίζετε εφεξής ποιοι θα τηρήσουν τον…λόγο τους για μια αναπτυξιακή πολιτική της χώρας και υπέρ των ελλήνων πολιτών –καταναλωτών όπως ονομάζονται για μια πράσινη συμφωνία που θα σέβεται το περιβάλλον αλλά και το βαλάντιο μας .
Δεσμεύσεις των συναρμόδιων Υπουργών Κωστή Χατζηδάκη (ΥΠΕΝ)
-Να υποστηρίξουν ουσιαστικά και στοχευμένα, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ενδεικτικά και μέσω της παροχής οικονομικών κινήτρων,
-Να προχωρήσουν στον σταδιακό εξηλεκτρισμό του στόλου οχημάτων του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα–τίθεται ο στόχος, ειδικά για τους στόλους του Δημοσίου και ευρύτερου Δημοσίου τομέα, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων στις προμήθειες νέων οχημάτων να υπερβαίνει το 25% από το 2021 και να ανέρχεται τουλάχιστον σε ποσοστό 30% το 2025,
-Να διασφαλίσουν τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών που θα επιτρέψουν την απρόσκοπτη ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης για την ικανοποίηση των αναγκών των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων,
-Να λάβουν κάθε αναγκαίο μέτρο ώστε να καλλιεργείται γόνιμη συνεργασία τόσο μεταξύ τους όσο και μεταξύ των λοιπών εμπλεκόμενων φορέων του Δημόσιου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα, με απώτερο σκοπό την αποτελεσματική υλοποίηση των πολιτικών και δράσεων της ηλεκτροκίνησης,
-Να εκκινήσουν την κατάλληλη επικοινωνιακή εκστρατεία με αντικείμενο την πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση του καταναλωτικού κοινού αναφορικά με τα οφέλη που προκύπτουν από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Δεσμεύσεις των ενδιαφερόμενων μερών
Ένωση Περιφερειών (ΕΝΠΕ)δεσμεύεται
-Να διαθέσει σημαντικό μέρος του κονδυλίων του ΕΣΠΑ 2021-2027 εκ μέρους των Περιφερειών σε δράσεις που θα προωθούν και θα εξυπηρετούν τους σκοπούς της παρούσας Συμφωνίας, ενδεικτικώς: ανάπτυξη δικτύου υποδομών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, προμήθεια ηλεκτροκίνητων απορριμματοφόρων, ανάπτυξη έξυπνων συστημάτων διαχείρισης κινητικότητας, ανανέωση του στόλου οχημάτων των Περιφερειών,δημιουργία έξυπνων χώρων στάθμευσης.
Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) δεσμεύεται:
-Να προωθήσει ένα νέο μοντέλο αστικών μετακινήσεων εντός των πόλεων, που θα χορηγεί κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ηλεκτρικών δικύκλων και ποδηλάτων, θα προκρίνει τη χρήση των ΜΜΜ αντί των ΙΧ οχημάτων με συμβατικά καύσιμα και θα προκρίνει την επέκταση των ποδηλατοδρόμων,
-Να δημιουργήσει επαρκές δίκτυο υποδομών φόρτισης για τα οχήματα και τα δίτροχα στις περιοχές ευθύνης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), με παράλληλη ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης,
-Να διευκολύνει την κυκλοφορία και στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων, στις περιοχές ευθύνης των ΟΤΑ, προβλέποντας συγκεκριμένα μέτρα κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των Δήμων, ώστε να μετουσιωθεί η εμπειρία καινοτόμων πιλοτικών έργων ηλεκτροκίνησης σε χρήσιμα συμπεράσματα για τη λήψη μόνιμων μέτρων,
-Να δημιουργήσει (στην περίπτωση που δεν υπάρχει) και να ενισχύσει (όπου υπάρχει), δίκτυο ποδηλατοδρόμων για χρήση από τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τόσο σε μικρότερες πόλεις όσο και στα μεγάλα αστικά κέντρα,
-Να προβεί στη σταδιακή αντικατάσταση των πεπαλαιωμένων και ρυπογόνων οχημάτων του στόλου της από ηλεκτροκίνητα οχήματα, αξιοποιώντας καταρχήν πόρους από το νέο ΕΣΠΑ αλλά και άλλους ευρωπαϊκούς πόρους,
-Να αναλάβει στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των τοπικών κοινωνιών , με στόχο την προώθηση της ιδέας της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων.
Ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας(ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.) δεσμεύεται
-Να υλοποιήσει επενδύσεις με αντικείμενο την αύξηση της ταχύτητας εξυπηρέτησης των χρηστών, την ποιοτική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών,και την ψηφιοποίηση του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας,
-Να προωθήσει και να ενθαρρύνει την «έξυπνη» φόρτιση από τους χρήστες ηλεκτρικών οχημάτων, με σκοπό τόσο την αύξηση της χρήσης πράσινης ενέργειας όσο και τη βέλτιστη αξιοποίηση του υφιστάμενου δυναμικού του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, εξοικονομώντας από τα κόστη ενίσχυσης του Δικτύου.
-Να αντικαταστήσει τους μετρητές με έξυπνους σε παροχές ηλεκτρισμού, στις οποίες συνδέονται υποδομές φόρτισης,
-Να προβεί σε ψηφιακή καταγραφή των υποδομών φόρτισης που συνδέονται στο Δίκτυο Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, στο πλαίσιο τηςστοχευμένης ανάπτυξης και βέλτιστης λειτουργίας του Δικτύου.
-Να αναπτύξει αρμόδιο τμήμα ηλεκτροκίνησης
Η Γενική Γραμματεία Μεταφορών του ΥΠΥΜΕ, ο ΟΑΣΑ και ο ΟΑΣΘδεσμεύονται
-Να προμηθευτούν σημαντικό αριθμό ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο πλαίσιο του επικείμενου διαγωνισμού για την ανανέωση του στόλου των Δημοσίων Αστικών Συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με σκοπό σημαντικό μέρος του στόλου λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να είναι ηλεκτρικά μέσα στην επόμενη δεκαετία
–Να προβλέψουν τη δυνατότητα κοινής χρήσης των υποδομών φόρτισης των λεωφορείων, εντός της πόλης, και από άλλες κατηγορίες ηλεκτρικώνοχημάτων.
–Να ενθαρρύνουν την ηλεκτροκίνηση των ταξί, συνδράμοντας ενεργά στη χωροθέτηση και δημιουργία θέσεων στάθμευσης και φόρτισης ηλεκτρικών ταξί
-Να προβάλουν και να προωθήσουν τη χρήση ήπιων μέσων μετακίνησης(μικροκινητικότητα), όπως τα ηλεκτρικά ποδήλατα, για την εξυπηρέτηση μετακινήσεων μικρού μήκους.
–Να προωθήσει δράσεις ανάκτησης και εξοικονόμησης ενέργειες στις διάφορες συνιστώσες του δικτύου των Δημόσιων Συγκοινωνιών
Οι Πολυτεχνικές Σχολές και Ιδρύματαδεσμεύονται
-Να συνδράμουν και να υποστηρίξουν τεχνικά τους εμπλεκόμενους φορείς στην κατάρτιση μελετών και την επιλογή εξοπλισμού για την βέλτιστη ικανοποίηση των αναγκών τους και τη σύνθεση κατάλληλων προκηρύξεων
-Να διεξάγουν εργαστηριακές και επί τόπου μετρήσεις και να υποδεικνύουν τις κατάλληλες τεχνικές λύσεις σε ενδεχόμενα προβλήματα που παρουσιασθούν κατά τη λειτουργία των υποδομών φόρτισης και των συστημάτων ηλεκτροκίνησης,
-Να υποστηρίξουν πιλοτικές ερευνητικές εφαρμογές με στόχο την αξιοποίηση και ενίσχυση της εγχώριας παραγωγικής δραστηριότητας καθώς και την ανάπτυξη νέων προϊόντων σε τεχνολογίες φόρτισης και ηλεκτροκίνησης,
-Να συνδράμουν στην παρακολούθηση της λειτουργίας και την εκπόνηση μελετών συγκριτικής αξιολόγησης των χαρακτηριστικών των υποδομών φόρτισης και των συστημάτων ηλεκτροκίνησης,
-Να διοργανώσουν ημερίδες και διαλέξεις στα πλαίσια επιστημονικής ενημέρωσης και διάχυσης πληροφορίας στο ευρύ κοινό σχετικά με θέματαηλεκτροκίνησης.
Τα Ερευνητικά Ιδρύματα της χώρας δεσμεύονται
-Να παρέχουν συμβουλευτική υποστήριξη σε τομείς που αφορούν την ανάπτυξη τεχνολογιών και υποδομών για την αναβάθμιση της ηλεκτροκίνησης και στη διαμόρφωση πολιτικών για την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων
–Να αναπτύξουν υβριδικές τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης με συνδυασμό τεχνολογιών υδρογόνου και συσσωρευτών για αύξηση της αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων.
-Να αναπτύξουν υποδομές παραγωγής υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την τροφοδοσία οχημάτων κυψελών καυσίμου με υδρογόνο.
–Να αναπτύξουν νέες και να βελτιώσουν υφιστάμενες τεχνολογίες στην αλυσίδα τροφοδοσίας σταθμών, δικτύων και οχημάτων για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης
Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) δεσμεύεται:
-Να αναπτύξει τους κατάλληλους χώρους συντήρησης και επισκευής ηλεκτρικών οχημάτων και να διασφαλίσει την παροχή σχετικών υπηρεσιών σε ποσοστό άνω του 70% επί των σημείων εξυπηρέτησης που εκπροσωπεί πανελλαδικά, εντός του 2020.
-Να αναπτύξει δημοσίως προσβάσιμασημεία φόρτισης σε περισσότερα από 1200 σημεία εξυπηρέτησης που εκπροσωπεί πανελλαδικά.
Ο ΣΕΒ δεσμεύεται
-Να συνδράμει στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης στις επιχειρήσεις και στην επίτευξη των σχετικών στόχων του ΕΣΕΚ.
-Να αποτελέσει κόμβο ενημέρωσης των επιχειρήσεων για τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, για τις δυνατότητες, που προσφέρει το σχετικό ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά και για τη συνολικότερη ευαισθητοποίησή τους στο θέμα αυτόμέσααπό στοχευμένεςεπικοινωνιακές δράσεις.
-Να επιδιώξει την όσο το δυνατόν ευρύτερη υιοθέτηση και δημοσιοποίηση εθελοντικών στόχων ηλεκτροκίνησης από τις επιχειρήσεις, αναπτύσσοντας σχετικές οδηγίες καλών πρακτικών.
Το ΤΕΕ δεσμεύεται
-Να δημιουργήσει Τεύχος Οδηγιών ΤΕΕ (ΤΟΤΕΕ) για θέματα εγκατάστασης υποδομών φόρτισης στα κτήρια,
-Να μελετά δεδομένα σχετικά με τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων και τη διαχείριση ισχύος μέσω της ανάπτυξης κατάλληλου Παρατηρητηρίου.
-Να δημιουργήσει ενδεικτικό Τεύχος Προδιαγραφών για τη διευκόλυνση διεξαγωγής διαγωνισμών σχετικά με την ηλεκτροκίνηση,
–Να διοργανώσει τεχνικά σεμινάρια για παροχή πιστοποιήσεων σε θέματα ηλεκτροκίνησης.
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εμπόρων και Προμηθευτών Ηλεκτρικής ΕνέργειαςΕΣΕΠΗΕ δεσμεύεται
-Να συνεισφέρει ενεργά στη διάδοση της ηλεκτροκίνησης μέσω της προσφοράς καινοτόμων και ανταγωνιστικών προϊόντων.
-Να ενημερώσει και να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές πελάτες τους για τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης τόσο για το περιβάλλον όσο και για τους ίδιους μέσω ενεργητικής διαχείρισης των καταναλώσεών τους.
-Να συνεργαστεί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ώστε να επιταχυνθεί η ανάπτυξη επαρκούς δικτύου.
O Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ)δεσμεύεται
-Να συνεχίσει ειδικά προγράμματα ηλεκτροκίνησης που βρίσκονται ήδη σε εφαρμογή, όπως σχετικές επιδοτήσεις και ειδικά τιμολόγια, παράλληλα με στοχευμένες προωθητικές δράσεις που αφορούν την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης και τα ηλεκτρικά οχήματα
-Να συνεχίσει και να εντατικοποιήσει τις προσπάθειες των μελών του σχετικά με την ολοκλήρωση των ενεργειακών αγορών, τη σύζευξή τους με τις ευρωπαϊκές αγορές και την εμπέδωση συνθηκών ανοικτού και υγιούς ανταγωνισμού, έτσι ώστε οι καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρική ενέργεια σε ανταγωνιστικές τιμές. Σκοπός τους είναι να διασφαλίσουν ότι ο εξηλεκτρισμός των μετακινήσεων των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας θα αποφέρει σε αυτούς, τη μέγιστη μείωση κόστους σε σχέση με τη χρήση οχημάτων ορυκτών καυσίμων.
O Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτροπαραγωγών από ΑΠΕ (ΕΣΗΑΠΕ) δεσμεύεται
-Να προωθεί και να υλοποιεί μέσω των μελών του έργα και υποστηρικτικές υποδομές παραγωγής Καθαρής Ενέργειας (ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ) σε μεγάλη κλίμακα, στο πλαίσιο των σχετικών προδιαγεγραμμένων στόχων και χρονοδιαγράμματων του ΕΣΕΚ
-Να αυξήσει το μερίδιο της Καθαρής Ενέργειας (ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ) στην ηλεκτροπαραγωγή σε εθνική κλίμακα, αυξάνοντας αντιστοίχως το ποσοστό συμμετοχής της στην ηλεκτροκίνηση
-Να αναλάβει πρωτοβουλίες και δράσεις στήριξης της ηλεκτροκίνησης, ως κομβικού παράγοντα για την περαιτέρω διείσδυση της Καθαρής Ενέργειας (ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ) στο ελληνικό ενεργειακό σύστημα και στην καθημερινότητα των Ελλήνων πολιτών
Ο Οργανισμός Πόλεις για Ποδήλατοδεσμεύεται
-Να διαμορφώσει σχέδιο ευαισθητοποίησης των πολιτών ως προς τα πλεονεκτήματα της χρήσης ηλεκτρικών ποδηλάτων ως μέσων μετακίνησης στις ελληνικές πόλεις,
-Να δημιουργήσει σειρά δράσεων με τον τίτλο “TesttheFuture” στο πλαίσιο των οποίων προσκαλεί τους πολίτες να δοκιμάσουν, σε πραγματικές συνθήκες ηλεκτρικά ποδήλατα,
-Να προωθήσει τον ρόλο του ως συνομιλητή ενώπιον συναρμόδιων φορέων με στόχο την ενημέρωση αναφορικά με τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τον σαφή διαχωρισμό των κατηγοριών τους ανάλογα με την ισχύ του κινητήρα και τη μέγιστη ταχύτητά τους καθώς και τις απαραίτητες αλλαγές που θα έπρεπε να συμπεριληφθούν στον ΚΟΚ σε σχέση με την αντιμετώπισή τους από την πολιτεία, βάση προδιαγραφών.
-Να συμβάλλει στην ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού, αναδεικνύοντας το ρόλο των ηλεκτρικών ποδηλάτων σε αυτό
-Να παροτρύνει τις επιχειρήσεις στην απόκτηση στόλου ηλεκτρικών ποδηλάτων και τη διάθεσή τους στους εργαζομένους τους,
-Να λειτουργήσει ως δίαυλος επικοινωνίας και μεταφοράς των καλών πρακτικών της Ευρώπης στους αρμόδιους φορείς, την ποδηλατική βιομηχανία και τους Έλληνες πολίτες, αξιοποιώντας την ιδιότητά της ως επίσημου μέλους της European CyclistsFederation
Ο ECOCITY δεσμεύεται
-Να συνεχίσει το έργο της αντικειμενικής και υπεύθυνης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για τις σύγχρονες προκλήσεις, συγκυρίες και για τις καινοτόμες πρακτικές και μεθόδους μετακίνησης, που διέπουν την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, όπως διαμορφώνονται σε ευρωπαϊκό, εθνικό και διεθνές επίπεδο
-Να επιταχύνει τη μετάβαση προς την κυκλική οικονομία και την αειφόρο πόλη εστιάζοντας στα μέτρα καταπολέμησης της κλιματικής κρίσης
-Να συνεισφέρει στην αλλαγή της στάσης και συμπεριφοράς των πολιτών προς βιώσιμα πρότυπα παραγωγής και κατανάλωσης
-Να βελτιώσει την ποιότητα του αέρα, μέσω δράσεων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, αναβάθμισης του δημόσιου χώρου, ενεργειακής αποδοτικότητας και υιοθέτησης φιλικών προς το περιβάλλον μέσων μεταφοράς, με έμφαση στο ποδήλατο και στην ηλεκτροκίνηση
-Να συνεισφέρει στην αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και ιδιαίτερα του οδικού περιβάλλοντος, καθώς αυτό αποτελεί προϋπόθεση για την κοινωνικοποίηση των κατοίκων, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και τη συναίνεση σε καινοτόμες και αποφασιστικές πολιτικές όπως η ηλεκτροκίνηση.
Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών ΣΕΕΠΕ δεσμεύεται
-Να δημιουργήσει επαρκές δίκτυο τροφοδοσίας και εξυπηρέτησης καταναλωτών χρηστώνηλεκτρικώνοχημάτων αλλά και οχημάτων κυψελών καυσίμου με υδρογόνο.
-Να συνεργαστεί ενεργά με την Πολιτεία, τους αρμόδιους φορείς του Δημοσίου αλλά και τους ιδιώτες για την υλοποίηση μιας ομαλής μετάβασης σε ένα νέο βιώσιμο μοντέλο μεταφορών.
Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) δεσμεύεται
-Να ενθαρρύνει τις ασφαλιστικές εταιρίες μέλη της να αναπτύξουν καινοτόμα ειδικά προγράμματα ασφάλισης, με διευρυμένες παροχές & καλύψεις, προσαρμοσμένες στα ειδικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών οχημάτων και στις ανάγκες των χρηστών των οχημάτων αυτών.
-Να υποστηρίξει δράσεις, προγράμματα και εκδηλώσεις αφιερωμένες στην Οδική Ασφάλεια και στην ενημέρωση καταναλωτών, επαγγελματιών και φορέων σχετικά με τον βέλτιστο τρόπο χρήσης και διαχείρισης εν γένει ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Ο φορέας «ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ και ΟΔΟΙ ΜΕ ΔΙΟΔΙΑ» (HELLASTRON) δεσμεύεται
-Να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια και να συνεργαστεί με όλους τους αρμόδιους φορείς ώστε να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών του δικτύου των μελών της. Στόχος της μέσα στην επόμενη διετία είναι να έχει διπλασιάσει σχεδόν τον αριθμό των σταθμών φόρτισης που θα βρίσκονται σε λειτουργία, ώστε η μέση απόσταση μεταξύ των σταθμών να είναι τα 50 χιλιόμετρα και η μεγαλύτερη απόσταση τα 150χλμ.
–Να παρέχει ευνοϊκή μεταχείριση των ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με την στάθμευση στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).
-Να χρησιμοποιήσει πιλοτικά έξυπνα συστήματα διαχείρισης κινητικότητας, σε συνεργασία με ερευνητικούς φορείς της χώρας μας αλλά και του εξωτερικού.
-Να υλοποιήσει σχετική μελέτη σκοπιμότητας σχετικά με την χρήση ηλεκτρικών οχημάτων για την εξυπηρέτηση των υπηρεσιακών αναγκών των εταιριών λειτουργίας των αυτοκινητόδρομων – μελών της ένωσης.
-Να υποστηρίξει ενεργά, επικοινωνιακές καμπάνιες σε συνεργασία με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς σχετικά με τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης. και την δυνατότητα χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων στο δίκτυο των μελών της.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) δεσμεύεται
-Να ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες υφισταμένων κτιρίων κατοικιών και επαγγελματικής ή μεικτής χρήσης που διαθέτουν θέσεις στάθμευσης οχημάτων, να εγκαταστήσουν υποδομές φόρτισης, αναδεικνύοντας την αναγκαιότητα και χρησιμότητα ύπαρξης σχετικών υποδομών
-Να ενημερώσει τους συνιδιοκτήτες και διαχειριστές κάθε είδους υφισταμένων συνιδιόκτητων κτιρίων για την αναγκαιότητα της ηλεκτροκίνησης και τη δυνατότητα κάθε ιδιοκτήτη θέσης στάθμευσης να εγκαταστήσει και να λειτουργήσει υποδομή φόρτισης με δαπάνη, ευθύνη και επιμέλειά του.
Τα μέλη της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών υποστηρίζουν το μνημόνιο συνεργασίας με Δήλωση που επισυνάπτεται ως Παράρτημα στην παρούσα Συμφωνία.
Οι Στόχοι
Επιβεβαιώνεται ο στόχος που έχει τεθεί στο ΕΣΕΚ για μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων σε ποσοστό 30% επί του συνόλου των νέων οχημάτων έως το 2030.
Για το λόγο αυτό, η Κυβέρνησηδεσμεύεται: να συνεχίσει τη στενή συνεργασία της με όλα τα Μέρη. Απευθύνεται ανοιχτή πρόσκληση σε όλους όσοι συμμερίζονται το όραμα που αποτυπώνεται στην παρούσα Συμφωνία να τη συνυπογράψουν. Η Πράσινη Συμφωνία αποτελεί «μια πλατφόρμα συνεργασίας για την προώθηση των πράσινων μετακινήσεων μεταξύ της Κεντρικής Κυβέρνησης, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των εκπροσώπων της βιομηχανίας, του κλάδου των ΑΠΕ, των μεταφορών, των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας, των περιβαλλοντικών οργανώσεων καθώς και της κοινωνίας των πολιτών .Σηματοδοτεί «την θέση της Κυβέρνησης ότι η αποτελεσματικότητα των πολιτικών και των δράσεων με αντικείμενο την ηλεκτροκίνηση, εξαρτάται από την υπεύθυνη στάση και την ενεργό συμμετοχή όλων».