Το Ε.Β.Ε.Π. στηρίζει τα μικρά ναυπηγεία και τάσσεται υπέρ των ελληνικών επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευής
Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της ναυπηγοεπισκευής στον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο αποτελούσε και αποτελεί το ζητούμενο για το σύνολο των επιχειρήσεων που ενυπάρχουν στο Επιμελητήριό μας, αλλά και σε άλλους φορείς, που σχετίζονται με τις εξειδικευμένες δραστηριότητες και δεξιότητες, οι οποίες αναπτύχθηκαν διαχρονικά στο λιμάνι του Πειραιά. Μετά από πολύμηνες διαδικασίες και αφού είχε «χάσει» σε επίπεδο Περιφέρειας και Επιτροπών Υπουργείου Ανάπτυξης, η ΟΛΠ ΑΕ προσέφυγε στο ΣτΕ, το οποίο, σύμφωνα με δημοσιεύματα, με την Απόφαση 766-29/4/2020 (Ε’ τμήμα επταμελούς σύνθεσης) έκανε δεκτή την αίτηση ακύρωσης για την υπόθεση άρνησης της Περιφέρειας χορήγησης άδειας εγκατάστασης ναυπηγείου.
Παράλληλα, ψηφίστηκε στη Βουλή το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο, το οποίο μεταρρυθμίζει σε μεγάλο βαθμό το καθεστώς των βιομηχανικών δραστηριοτήτων που προκαλούν ρύπανση, φέρνει αλλαγές στην περιβαλλοντική αδειοδότηση και τις χρήσεις γης στη Περιφέρεια Αττικής.
Έτσι η ΟΛΠ ΑΕ φαίνεται να αποκτά τη δυνατότητα να μετατρέψει τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος σε ναυπηγείο, ενώ, σε αντιπαράθεση, επισημαίνεται ότι η αρχική σύμβαση παραχώρησης της περιοχής που ελέγχεται από τον ΟΛΠ, μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και λιμανιού, δεν επιτρέπει τη λειτουργία ναυπηγείου, παρά μόνο επισκευαστικής βάσης.
Ανεξαρτήτως των όποιων εξελίξεων δρομολογήσει η απόφαση του ΣτΕ (η οποία όμως δεν έχει καθαρογραφεί ακόμα ώστε όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές να έχουν πρόσβαση στο σκεπτικό), που αφορά στην άδεια ναυπηγείου της ΟΛΠ ΑΕ, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά πιστεύει ακράδαντα στην αναγκαιότητα διαλόγου και μάλιστα προτείνει να γίνει μέσω τηλεδιάσκεψης, στον οποίο θα πρέπει να λάβουν μέρος τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Ναυτιλίας, η ΟΛΠ- COSCO, το Ε.Β.Ε.Π., το Β.Ε.Π. και πρωταρχικά οι αρμόδιοι φορείς, που εκφράζουν το σύνολο των επιχειρήσεων του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα.
Ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει πως σε μια εποχή, που η χώρα έχει εισέλθει, παρά την πανδημία, σε τροχιά επανεκκίνησης της οικονομίας, η εξεύρεση κοινής γραμμής πλεύσης για την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης πρέπει να αποτελέσει το επίκεντρο, ώστε οι όποιες επενδύσεις από πλευράς ΟΛΠ-COSCO, ναι μεν να διατηρήσουν την βιωσιμότητα τους, αλλά και οι ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις και τα μικρά ναυπηγεία να έχουν «ανοικτή πρόσβαση» στην αποκλειστική δραστηριότητά τους. Ο Πειραιάς έχει καταστεί «ασφαλές λιμάνι» όχι ως προς την κλασική έννοια, καθώς πάντα ήταν ασφαλές λιμάνι, αλλά και υγειονομικά. Πρέπει λοιπόν να το αξιοποιήσουμε κατάλληλα και να περάσει συνειδητά στα επιτελεία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων ότι ο Πειραιάς είναι εδώ και οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες σε αυτό είναι έτοιμες να παράσχουν με ασφάλεια και συνέπεια τις υπηρεσίες τους. Σε διαφορετική περίπτωση το όφελος που θα αποκόμιζε ο Πειραιάς, θα το καρπωθούν ξανά οι γείτονες ανταγωνιστές μας, της ναυπηγοεπισκευής στην Μαύρη Θάλασσα και την Αδριατική, χωρίς μάλιστα να διαθέτουν τις ελληνικές εργασιακές δεξιότητες.
Η μετάβαση στη νέα τάξη πραγμάτων πρέπει να μετατραπεί σε μία ευκαιρία ανάταξης της πειραϊκής επιχειρηματικότητας και της αλυσίδας αξίας της ελληνικής ναυτιλίας μέσω του πρώτου πανελλήνιου ναυτιλιακού cluster «Maritime Hellas» και όχι μόνο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το άμεσο οικονομικό όφελος της χώρας, μόνο από τις εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμάται ετησίως στα 572 εκατ. ευρώ, με 7.657 άμεσες θέσεις εργασίας και 145 εκατ. ευρώ σε μισθούς. Ως γνωστόν από τον Πειραιά διέρχονται κρουαζιερόπλοια και mega yachts, που θα μπορούσαν να εκτελούν τις ετήσιες επιθεωρήσεις και επισκευές, πέραν των τροφοεφοδιασμών τους.
Τέλος, σημειώνεται ότι η παροχή ελλιμενισμού και εκτεταμένου αγκυροβόλιου για πλοία που έχουν αδρανοποιηθεί εξ αιτίας των συνεπειών της πανδημίας, εφόσον σχετικά αποφασίσει το αρμόδιο υπουργείο σε γνώση του οποίου είναι αρκετά αιτήματα ναυτιλιακών εταιριών, θα αποφέρει όφελος και για την τοπική οικονομία, καθώς τα πλοία θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν στην Ελλάδα εργασίες ανεφοδιασμού, επισκευών και όλων των απαιτούμενων πιστοποιήσεων και ενεργειών, μέχρι να μπορέσουν και πάλι να αποπλεύσουν.
Οι ναυτικοί μας, συνηθίζουν να λένε πως πρέπει να «ξεχειμωνιάσουμε», αφού ο χειμώνας είναι η δύσκολη εποχή στη θάλασσα για ταξίδια, λόγω καιρού. Φέτος όμως, λόγω κορονοϊού, το καλοκαίρι για τα ναυτιλιακά επαγγέλματα θα είναι δύσκολο και θα πρέπει να «ξεκαλοκαιριάσουμε» για να ξεπεράσουμε την τρικυμία της πανδημίας και ιδιαίτερα στην ακτοπλοΐα. Ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., Βασίλης Κορκίδης, με επιστολές του, κάλεσε όλους τους φορείς, σε πνεύμα συνεργασίας, να αξιοποιήσουν τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται ώστε ο Πειραιάς να αποδείξει στα δύσκολα την ανθεκτικότητα και τη δυναμική του.