« Το Π .Ε .Σ . Αττικής ενημερώνει για το “click in sho p ” και απαντά για τις εκπτωτικές αγορές εντός καταστήματος με ραντεβού »
Στη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, από τη Δευτέρα 18 Ιανουαρίου, αλλά πάντα με περιορισμούς,
προσανατολίζεται να ανακοινώσει την Παρασκευή η κυβέρνηση, καθώς κρίνει ότι τα επιδημιολογικά δεδομένα
το επιτρέπουν, αλλά και η αγορά το έχει ανάγκη. Μια εβδομάδα μετά την επίσημη έναρξη των χειμερινών
εκπτώσεων αναμένεται η επαναλειτουργία του λιανεμπορίου με click away και click in shop, ειδικά για τα
καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, καθώς και τα κοσμηματοπωλεία. Μοναδική περίπτωση νέας αναβολής
και φυσικά απευκταία είναι να προκύψει μια ραγδαία επιδείνωση των επιδημιολογικών δεδομένων τις
επόμενες ημέρες. Οι κλάδοι της ένδυσης, της υπόδησης και του κοσμήματος επιλέχθηκαν να λειτουργήσουν
με παράδοση εντός του καταστήματος, λόγω της φύσης των προϊόντων που απαιτούν δοκιμή, αλλά και του
μεγάλου πλήγματος που έχουν δεχθεί. Αντίθετα, κρίθηκε ότι οι υπόλοιποι κλάδοι μπορούν να συνεχίσουν να
λειτουργούν με το click away. Το click in shop έχει σχεδιαστεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων
και ουσιαστικά αποτελεί την μετεξέλιξη του click away. Συνδυάζει την προεπιλογή του προϊόντος, αλλά, εν
συνεχεία, την αγορά του εντός του καταστήματος, κατόπιν καθορισμένου ραντεβού που θα επιβεβαιώνεται
με sms. Το click in shop επιτρέπει σε περιορισμένο χρόνο την φυσική παρουσία του πελάτη, πάντα με μάσκα
και κρατώντας τις αποστάσεις για δοκιμή προϊόντων και πληρωμή στο ταμείο.
Το Π.Ε.Σ. Αττικής ενημερώνει απαντώντας σε μια ενδεκάδα ερωτήσεων για τη μέθοδο του «click
in shop» και δίνει οδηγίες με τις λεπτομέρειες στους περιορισμούς, που θα ισχύουν για τα εμπορικά
καταστήματα, τον χρόνο και τον τρόπο που θα εξυπηρετούνται οι καταναλωτές.
1. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του click in shop;
Πρόκειται για αγορές εντός του καταστήματος με ραντεβού. Από τις “αγορές εκτός” θα επιτρέπονται οι
“αγορές εντός” με τον πελάτη να μπαίνει κανονικά εντός του καταστήματος κατόπιν ραντεβού και να αγοράζει
το είδος που έχει επιλέξει, έχοντας και τη δυνατότητα δοκιμής του.
2. Θα μπορεί να διαλέγει όποιο προϊόν θέλει ο πελάτης;
Ο καταναλωτής θα μπορεί να επιλέγει το προϊόν που θέλει να αγοράσει και θα μπορεί να το έχει “δεσμεύσει”
είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω διαδικτύου, ενώ θα μπορεί ότι άλλο διαλέξει να το δοκιμάσει προ αγοράς,
περιορίζοντας όμως την παραμονή του στο κατάστημα στον προβλεπόμενο χρόνο.
3. Επιτρέπεται η δοκιμή των προϊόντων με το click inside;
Ναι, θα επιτρέπεται η δοκιμή προ αγοράς, ελαχιστοποιώντας έτσι το πρόβλημα αλλαγής του. Η έλλειψη
δοκιμής ήταν από τους λόγους που καταναλωτές απέφευγαν να αγοράσουν ρούχα και παπούτσια με το click
away έναντι άλλων αγορών προϊόντων, που δεν απαιτείται δοκιμή.
4. Θα μπορεί να αλλάξει ο καταναλωτής το προϊόν;
Ναι, αλλά και πάλι αυστηρά με ραντεβού. Ο καταναλωτής θα μπορεί να αλλάξει το προϊόν και να παραλάβει
ένα άλλο. Όλα τα δικαιώματα επιστροφής και εγγύησης που έχει ο καταναλωτής, εξακολουθούν να ισχύουν
κανονικά.
5. Θα μπορεί να πληρώσει με μετρητά;
Ναι, στο όριο μετρητών των 500 ευρώ, που επιτρέπεται. Είναι ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα του click in
shop σε σχέση με το click away το οποίο λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά με κάρτα και e-banking.
Σημειώνεται ότι το click in shop διευκολύνει τη διαδικασία συναλλαγής, αφού ο καταναλωτής εφόσον μπαίνει
στο κατάστημα, θα μπορεί να πληρώνει με την παραδοσιακή μέθοδο στο ταμείο.
6. Θα υπάρχουν περιορισμοί;
Ασφαλώς, ανάλογα με την επιφάνεια του καταστήματος και τον αριθμό των εργαζομένων θα πρέπει να
προγραμματίζονται τα ραντεβού ώστε να αποφεύγεται συνωστισμός. Η αναμονή πελατών εντός του
καταστήματος, πέραν αυτών που θα έχουν προγραμματισμένο ραντεβού, θα απαγορεύεται. Σχετικά με τον
μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων ανά κατάστημα προβλέπονται τα εξής:
• Σε καταστήματα έως 20 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται 4 άτομα συνολικά, δηλαδή εργαζόμενοι και
πελάτες.
• Σε καταστήματα από 20 έως 100 τ.μ. επιτρέπονται 4 άτομα, συν 1 άτομο ανά 10 τ.μ. για την επιφάνεια
από 20 έως 100 τ.μ.
• Σε καταστήματα άνω των 100 τ.μ. επιτρέπονται 12 άτομα, συν 1 άτομο ανά 15 τ.μ. για την επιφάνεια άνω
των 100 μέτρων.
7. Θα υπάρχουν και χρονικοί περιορισμοί;
Ναι, άλλωστε στόχος της κάθε επιχείρησης είναι η ταχύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη στο δυνατόν
συντομότερο χρόνο που θα περιλαμβάνει την είσοδο, τη δοκιμή του προϊόντος, την πληρωμή και την έξοδο
από το κατάστημα.
8. Θα εφαρμοστεί η νέα μέθοδος αγορών σε όλη τη διάρκεια των εκπτώσεων;
Οι χειμερινές εκπτώσεις έχουν ξεκινήσει ήδη από τις 11 Ιανουαρίου, αλλά η διάρκεια εφαρμογής της νέας
μεθόδου θα εξαρτηθεί από τα υγειονομικά δεδομένα. Ο εμπορικός κόσμος προσδοκά στις χειμερινές
εκπτώσεις για να ξεπουλήσει το χειμερινό εμπόρευμα και θα προσπαθήσει να διασφαλίσει όλα τα απαραίτητα
μέτρα προστασίας και τους κανόνες λειτουργίας του click in shop.
9. Θα επιτραπεί το click in shop σε όλα τα εμπορικά καταστήματα;
Όχι, έχει αποσαφηνιστεί πως αρχικά θα επιτραπεί στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης καθώς και τα
κοσμηματοπωλεία, που έχουν πληγεί περισσότερο το διάστημα της πανδημίας. Όλα τα υπόλοιπα εμπορικά
καταστήματα θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους με το click away.
10. Θα επιτραπεί το click in shop και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα;
Δεν έχει απαντηθεί ακόμα και δεν θεωρείται δεδομένο για να μην δημιουργηθούν προϋποθέσεις συνωστισμού
σε κλειστούς χώρους. Το click away έχει επιτραπεί στα κλειστά εμπορικά κέντρα μόνο για κεντρική διαχείριση
των παραδόσεων. Το click in shop δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί στα mall, καθώς, αν τα καταστήματα
λειτουργήσουν με τη μέθοδο των ραντεβού, τίθεται το ερώτημα κατά πόσο μπορεί να ελεγχθεί η είσοδος και
ο χρόνος παραμονής στο εμπορικό κέντρο όσων θα επιδεικνύουν το μήνυμα που θα αποδεικνύει ότι έχουν
κλείσει κάποιο ραντεβού.
11. Οι εμπορικές επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν με το click in shop θα εξακολουθούν να
θεωρούνται πληττόμενες;
Ναι, αφού δεν πρόκειται για επιστροφή στην κανονικότητα. Ειδικά για το δίμηνο Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου
έχει γίνει σαφές πως ισχύουν οι ρυθμίσεις για τα ενοίκια, τις αναστολές συμβάσεων εργασίας και την
επιστρεπτέα προκαταβολή.
Δήλωση προέδρου Ε.Β.Ε.Π. & Π.Ε.Σ. Αττικής, Βασίλη Κορκίδη:
«Σωστά προτάθηκε και αναμένεται εντός της εβδομάδας να επιβεβαιωθεί και επίσημα, από την κυβέρνηση
το προσεκτικό άνοιγμα του λιανεμπορίου. Στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, το ραντεβού με τον
πελάτη εντός καταστήματος δίνει τη δυνατότητα να δουλέψουν, αφού στις εκπτώσεις το ενδιαφέρον των
καταναλωτών επικεντρώνεται σε αυτές τις δύο δραστηριότητες. Εκπτώσεις χωρίς ανοικτά καταστήματα
δεν νοούνται, ενώ ρούχα και παπούτσια, εάν δεν δοκιμαστούν, δύσκολα πωλούνται και
αγοράζονται. Οι χειμερινές εκπτώσεις, υπό τις προϋποθέσεις του click in shop, μπορούν να βοηθήσουν τις
πληττόμενες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου και να απομακρύνουν τον ορατό κίνδυνο πτωχεύσεων και
ανεργίας. Τα εμπορικά καταστήματα, σύμφωνα και με τους ειδικούς, τηρούν κάθε αναγκαίο μέτρο ασφάλειας
και δικαίως θα επιτραπεί να λειτουργήσουν με κάποιο τρόπο, πριν καταλήξουν οριστικά στις μεγάλες
παράπλευρες απώλειες της πανδημίας.»