Νεφελώδεις προοπτικές στους αιθέρες
Γράφει ο: Φίλης Καϊτατζής
[email protected]
«Μείνετε δυνατοί , θα περάσουμε από αυτή την κρίση και θα διατηρήσουμε τον κόσμο συνδεδεμένο», δηλώνει ο Alexandre de Juniac γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της διεθνούς ένωσης αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), δίνοντας, μια αισιόδοξη προοπτική για την κίνηση και διακίνηση αγαθών στους αιθέρες ,απέναντι στο φαινόμενο COVID19, αν και το αεροπορικό τοπίο, παραμένει νεφελώδες .
Τα στοιχεία της ΙΑΤΑ αποκαλυπτικά: Τουλάχιστον 25 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, που εξαρτώνται από την αεροπορία (άμεσα ή έμμεσα), διατρέχουν κίνδυνο από αυτήν την πρωτοφανή κρίση. Πολλές αεροπορικές θέσεις θα παραμένουν άδειες, αυτό θα εκτινάξει τις τιμές εισιτηρίων κατά τουλάχιστον 50%. Οι αναγκαίοι κανονισμοί αποστάσεων μεταξύ των επιβατών θα έχουν ως αποτέλεσμα τεράστιος αριθμός θέσεων να παραμένουν κενές. Έτσι , τα αεροσκάφη στα, μικρών και μεσαίων αποστάσεων, δρομολόγια θα χάσουν το ένα τρίτο της χωρητικότητάς τους. Θα πρέπει να ξεχάσουμε τις οικονομικές πτήσεις. Διότι για να είναι εφικτά τα οικονομικά ταξίδια, χρειάζεται πληρότητα τουλάχιστον στο 70-72%. Υπό αυτές τις νέες συνθήκες υπάρχουν δύο επιλογές : Να συνεχίσουν οι αερομεταφορείς να πωλούν εισιτήρια σε τιμές προ κρίσης, με ανυπολόγιστο κόστος κάτι που δεν μπορεί να γίνει ή να αυξήσουν τις τιμές για το αντίστοιχο προϊόν κατά τουλάχιστον 50%.
Παρά τα προβλήματα, όπως επισημαίνει ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ « η αεροπορία προσπαθεί να συμβάλει στη μεταφορά ζωτικών φαρμάκων για την καταπολέμηση της πανδημίας και το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε είναι οι καθυστερήσεις στην λήψη των αδειών λειτουργίας και τα πληρώματα να υπόκειται σε καραντίνα.
Οι κυβερνήσεις ακόμα δεν έχουν επιλύσει θεμελιώδη ζητήματα: Ορισμένες, εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν το πλήρωμα σαν να έφταναν επιβάτες, παρόλο που δεν αλληλεπιδρούν με τον τοπικό πληθυσμό και πρέπει να εξαιρεθούν από ειδικά μέτρα καραντίνας. Απ’ την άλλη εξακολουθούμε να δυσκολευόμαστε να εξασφαλίσουμε κατάλληλες εγκαταστάσεις για την επεξεργασία φορτίου ή για να ξεκουράσουμε το πλήρωμα και ξοδεύεται πολύς χρόνος για να τις εγκρίσεις για ειδικές ή ναυλωμένες εργασίες» .
Η αεροπορική βιομηχανία
Στελέχη της αεροπορικής βιομηχανίας δεν παύουν να τονίζουν ότι οι αερομεταφορές αποτέλεσαν περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο τον μοχλό ανάπτυξης του τουρισμού αλλά ταυτόχρονα είναι ένας κλάδος παραδοσιακά ασταθής, ευάλωτος στις οικονομικές και πολιτικές κρίσεις και ένας κλάδος υψηλής εντάσεως κεφαλαίου.
Ο Alexandre de Juniac θεωρεί ότι η αεροπορική βιομηχανία βρίσκεται στη μεγαλύτερη κρίση της ποτέ –και υποφέρει περισσότερο από τους περισσότερους άλλους οικονομικούς τομείς: « Οι κυβερνήσεις μας έκλεισαν με μονομερείς ενέργειες. Ακούμε ότι ορισμένα κράτη δυσκολεύονται να εκπληρώσουν τις χρηματοδοτικές τους δεσμεύσεις απέναντι στον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας( ICAO). Κατανοούμε ότι η ζήτηση για κρατικούς πόρους είναι μεγάλη, αλλά η επανεκκίνηση απαιτεί συνεργασία με τις κυβερνήσεις Μια ομαλή επανεκκίνηση για την αεροπορία χρειάζεται συντονισμό τον οποίο μόνο ο ICAO μπορεί να παρέχει.
Ο ICAO ιδρύθηκε το 1947 με έδρα το Μόντρεαλ του Καναδά ,αριθμεί 191 μέλη και έχει ως στρατηγικούς του στόχους :Την ασφάλεια των πτήσεων , την ικανότητα και αποτελεσματικότητα της αεροναυπλίας, την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας και των επιβατών , την οικονομική ανάπτυξη των αερομεταφορών και την προστασία του περιβάλλοντος στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας. Η Ελλάδα έχει από το 1989 μόνιμη αντιπροσωπεία στον ICAO, «ως Αρχή Εξωτερικής Υπηρεσίας, ηοποία παρακολουθεί τις εν γένει εργασίες του Οργανισμού υπό καθεστώς παρατηρητού».