Β. Κορκίδης: Επόμενος στόχος η μείωση του εμπορικού ελλείμματος

Άρθρο προέδρου ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη

Εξωστρέφεια, ποιότητα και καινοτομία είναι τα μόνα «όπλα» στην «μάχη» της μείωσης του εμπορικού ελλείμματος, που το 2022 κατέγραψε ρεκόρ 14 ετών. Η διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος στα 38,4 δις ευρώ με ρυθμούς 50,7% αποτελεί αιτία προβληματισμού με στόχο την μείωσή του. Παραταύτα οι ελληνικές εξαγωγές διατήρησαν το θετικό τους πρόσημο το 2022 σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ με 54,7 δις ευρώ και αύξηση 36,7% συνεχίζοντας την έντονα ανοδική πορεία που ακολουθούν όλα τα τελευταία χρόνια. Οφείλουμε λοιπόν να δούμε σήμερα τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα συμβάλουν αφ’ ενός στην αναστροφή της κατάστασης και αφ’ ετέρου θα προσδώσουν δυναμική στις εξαγωγικές δραστηριότητες άρα και στην οικονομία.
Η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας επιβάλει στην επιχειρηματική κουλτούρα να ενυπάρχουν εξαγωγικές δραστηριότητες. Τα ελληνικά προϊόντα δεν στερούνται ποιοτικών χαρακτηριστικών σε σύγκριση με ομοειδή «ανταγωνιστικά» τους, ενώ, σε πολλές των περιπτώσεων, είναι και υπέρτερα. Ωστόσο, η εξαγωγική κουλτούρα, για μία σειρά λόγους που σχετίζονται με το περιβάλλον της ελληνικής οικονομίας, δεν καλλιεργήθηκε όσο θα έπρεπε.
Ούτε εμπεδώθηκαν στις διεθνείς αγορές τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ελληνικών προϊόντων, ώστε να αυξηθεί η ζήτηση και αντίστοιχα η παραγωγή τους. Σήμερα οφείλουμε να κατανοήσουμε ότι η καινοτομία και η υψηλή ποιότητα είναι στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν οριζόντια το σύνολο της εξωστρεφούς ελληνικής οικονομίας. Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς έχει προτάξει στην πολιτική ενίσχυσης των εξαγωγικών δραστηριοτήτων τα στοιχεία της ποιότητας αλλά και της καινοτομίας, της με την καλή έννοια του όρου «πατέντα», αλλά και των συνεργειών που μπορούν να δημιουργηθούν μεταξύ επιχειρήσεων.
Εδώ έρχεται και η εξωστρέφεια την οποία επίσης το Επιμελητήριο έχει προτάξει ως πολιτική καθώς υποστηρίζει ότι η ανταγωνιστικότητα μέσω εξωστρέφειας αποτελεί παράγοντα ζωτικής σημασίας σε ό,τι αφορά τη χάραξη αναπτυξιακής στρατηγικής για τις επιχειρήσεις που θέλουν να διαφυλάξουν τη βιωσιμότητά τους. Η εξωστρέφεια είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο, το οποίο πιστεύω, ότι θα πρέπει να καλλιεργηθεί περισσότερο με τους νέους επιχειρηματίες να είναι «μπροστάρηδες» σε μία προσπάθεια εκπαίδευσης, τόσο για τους νέους στο επιχειρείν όσο και μετεκπαίδευσης για τους παλαιότερους επιχειρηματίες. Αν κάνουμε μία συνολική θεώρηση βασικό εργαλείο της παγκοσμιοποίησης είναι το διαδίκτυο στο οποίο πατάνε σήμερα ψηφιακές εφαρμογές. Ακριβώς εδώ είναι το «κλειδί».
Οι ελληνικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, θα πρέπει να καταστήσουν ορατή την παρουσία τους στο διαδίκτυο και τις ψηφιακές πλατφόρμες. Να παρουσιάσουν τις δεξιότητές τους αλλά και τα προϊόντα τους, μη φοβούμενες να «εκτεθούν» σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Κατά συνέπεια, η ψηφιοποίηση είναι ο «ακρογωνιαίος λίθος» τους εξαγωγικού πυλώνα στον οποίο θα πρέπει να στηριχθεί η ελληνική επιχείρηση. Τα διδάγματα που έρχονται από τον καιρό της πανδημίας και την συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού που στράφηκε στο διαδίκτυο για τις αγορές του πρέπει να αξιοποιηθούν στο μέγιστο δυνατό από όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους. Οφείλουμε να προτάξουμε τα ποιοτικά και άλλα χαρακτηριστικά των προωθούμενων προϊόντων να τα καταστήσουμε γνωστά στις αγορές για να κερδίσουμε μια μάχη στον πόλεμο για την αναστροφή του εμπορικού ελλείμματος. Απαιτείται δυναμισμός και όχι μοιρολατρία που μπορεί να προκαλέσουν οι συγκρίσεις των στοιχείων.
Παραδείγματα, όπως εκείνο της προώθησης ελαιόλαδου σε ειδική πολυτελή συσκευασία υπάρχουν πολλά, καθώς μπορούν να «παντρέψουν» την ποιότητα του ελληνικού προϊόντος με την αξιοποίηση της καινοτόμας σκέψης για μια διαφορετική συσκευασία.
Η δύναμη των αριθμών είναι εκείνη που πρέπει να μας σπρώξει σε μία νέα δυναμική εξαγωγική πολιτική υπό την προϋπόθεση ενός σταθερού πολιτικού και οικονομικού περιβάλλοντος, που απαιτείται ώστε οι ελληνικές εξαγωγές να μπορέσουν να συνεχίσουν να συμβάλλουν στη σταθεροποίηση και ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Και αυτό το περιβάλλον τώρα έχει σταθεροποιηθεί, με τις κυβερνητικές παρεμβάσεις στους τομείς της οικονομίας, κάτι που έχει γίνει αντιληπτό από τις διεθνείς αγορές. Σε αυτό τον καμβά, η μείωση της γραφειοκρατίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των εξαγωγών σε συνάρτηση με τη μείωση του διοικητικού κόστους, αλλά και της σταθεροποίησης του φορολογικού περιβάλλοντος. Δεν πρέπει να «κοιτάμε πίσω» αλλά μπροστά για να μεγαλώσουμε ακόμη περισσότερο το αποτύπωμα των εξαγωγικών δραστηριοτήτων αυξάνοντας την ποσότητα και την γκάμα των προς προώθηση προϊόντων με καινοτόμες εφαρμογές που κάλλιστα μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον αγορών. Ταυτόχρονα πρέπει να αυξήσουμε την βιομηχανική, αγροδιατροφική και ενεργειακή μας παραγωγή, ώστε να καλύπτουμε μεγαλύτερο μέρος της εσωτερικής μας κατανάλωσης που εκτόξευσε τις εισαγωγές στα 93 δις ευρώ, κυρίως λόγω των αυξήσεων σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Εξωστρέφεια, ποιότητα, ποσότητα και καινοτομία πρέπει να αξιοποιηθούν κατάλληλα για να πετύχουμε τον στόχο της μείωσης του εμπορικού ελλείμματος.
image0.jpeg

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *