Οι μεταφορές στο μικροσκόπιο των υπουργών μεταφορών

Γράφει ο :Φίλης Καϊτατζής

  Ελλάδα και Κύπρος έδωσαν δυναμικό  παρόν στην τηλεδιάσκεψη των υπουργών μεταφορών της Ευρωπαϊκή Ένωσης ,που συγκάλεσε η Κροατική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης με θέμα  τις επιπτώσεις στον τομέα των μεταφορών-αεροναυτιλίας- με αφορμή την εξάπλωση του κορωνοϊού. «Όλα τα κράτη μέλη συνεχίζουν να συνεργάζονται στη φάση εξόδου από την  κρίση του Covid-19», δήλωσε η Ευρωπαία Επίτροπος αρμόδια για τις μεταφορές Adina Valean: «οι μεταφορές που είναι η ραχοκοκαλιά του οικονομικού συστήματος και η αποκατάσταση της κινητικότητας θα είναιτο κλειδί για την επανεκκίνηση της οικονομίας». Η δέσμη μέτρων που έχει εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή( και έπεται συνέχεια) αποβλέπουν «στην μείωση τουκόστους των μεταφορικών εταιρειών και στην διευκόλυνση των καθημερινών δραστηριοτήτων τους » με στόχο να αρχίζουν να ανακάμπτουν στaδιακά, αν στο μεταξύ δεν έχουν υποκύψει στον COVID19.

 Προς το παρόν οι υπουργοί δεν κατέληξαν σε συμφωνία στο κρίσιμο ζήτημα της αποζημίωσης επιβατών αεροπορικών εταιριών: Ελλάδα και Κύπρος ήταν μεταξύ των(δώδεκα ) χωρών που  πρόταξαν το αίτημα να δοθεί στις εταιρίες η δυνατότητα για να διασωθούν , να μην προχωρούν σε επιστροφή του κόστους(ακυρωμένων) εισιτήριων, αλλά να δίνουν μόνο vouchers. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήταν από την πλευρά εκείνων που θεωρούν ότι δεν πρέπει να αλλάξει το καθεστώς προστασίς των καταναλωτών διότι οι αεροπορικές εταιρείες  θα διασωθούν με χρήματα των Ευρωπαίων φορολογουμένων. Οι τηλε-συσκέψεις θα συνεχιστούν.

 

  Στην  τοποθέτησή του, κατά την τηλεδιάσκεψη ο υπουργός υποδομών και μεταφορών Κώστας Καραμανλής  δήλωσε : «Η προσωρινή χρήση των voucher μπορεί να είναι χρήσιμη: Ο επιβάτης διατηρεί το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων και οι αεροπορικές αποφεύγουν να υποστούν ακόμη μεγαλύτερες οικονομικές επιπτώσεις». Διευκρίνησε όμως ότι  «η τροποποίηση του Κανονισμού πρέπει να διασφαλίζει την προστασία των κατόχων voucher από τον κίνδυνο χρεοκοπίας των αεροπορικών εταιρειών, που τα εξέδωσαν. Σε αυτό το πλαίσιο, καλωσορίζουμε την κοινή δήλωση των κρατών – μελών για τα αεροπορικά voucher».

Ο Κώστας Καραμανλής είπε «δυστυχώς, στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως σύνολο, δεν δείξαμε την αλληλεγγύη και ενότητα που απαιτείται σε αυτές τις ακραίες καταστάσεις, κάτι που συνέβαλε στην έκταση της κρίσης. Ας μην κάνουμε τα ίδια λάθη, τώρα που αντιμετωπίζουμε μία σειρά προκλήσεων αναφορικά με την χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων». ο κ Καραμανλής τόνισε προς τους Ευρωπαίους συναδέλφους του ότι «η αποκατάσταση των αεροπορικών μεταφορών είναι επιτακτική ,προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές οικονομικές συνέπειες της πανδημίας στην Ελλάδα και ζήτησε την έκδοση υγειονομικού πιστοποιητικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  Επίσης ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να υπάρξει μέχρι τα μέσα μέχρι τα μέσα Μαΐου μία συνολική πρόταση για την επανέναρξη των αεροπορικών ταξιδιών, ιδίως εν όψει της τουριστικής περιόδου. Η Ευρώπη πρέπει να διασφαλίσει τη βέλτιστη αεροπορική συνδεσιμότητα, τη στιγμή που οι αεροπορικές εταιρείες υφίστανται τεράστια οικονομική ζημία λόγω του COVID-19».

 Παίρνοντας τον λόγο ο υπουργός  μεταφορών, επικοινωνιών και έργων της Κύπριακής Δημοκρατίας Γιάννης Καρούσος εξέφρασε την ανησυχία του  λέγοντας: «Η Κύπρος,  ακόμη και πριν από την πανδημία Covid-19 ήταν το λιγότερο συνδεδεμένο κράτος μέλος της ΕΕ σύμφωνα με τον δείκτη συνδεσιμότητας της ΕΕ.  Δεν υπήρχαν συνδέσεις ακόμη και με μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Παρίσι, τη Μαδρίτη, τη Ρώμη, το Ρότερνταμ κ.λπ .Συνεπώς ανησυχούμε ιδιαίτερα για τους επικείμενους κινδύνους για τη βιωσιμότητα των αερολιμένων, των τοπικών και ευρωπαϊκών αερομεταφορέων, των  λιμένων και των ναυτιλιακών εταιρειών»

 Ο κύπριος υπουργός επεσήμανε, ότι «μέχρι τώρα έχουν ληφθεί πολύ περιορισμένα μέτρα για την άμεση υποστήριξη των νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό βρίσκεται σε αντίθεση με τη βασική αρχή και το μήνυμα της ΕΕ, που είναι ‘‘να μην αφήσουμε κανέναν πίσω’’. Kαι πρόσθεσε  :Πρέπει να είμαστε σε θέση να υποστηρίξουμε με συγκεκριμένο τρόπο την αποκατάσταση της συνδεσιμότητας. Αυτό πρέπει να περιλαμβάνει τη δυνατότητα χορήγησης οικονομικής βοήθειας (με τη μορφή κρατικών επιχορηγήσεων, κρατικών δανείων) στα αεροδρόμια και  σε αεροπορικές εταιρείες ειδικά για τη συνέχιση ή το άνοιγμα νέων δρομολογίων που θεωρούνται στρατηγικής σημασίας για την οικονομία. Πρέπει να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις με συνεκτικό και ολιστικό τρόπο, καθότι τα αεροδρόμια, οι αεροπορικές εταιρείες και οι πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας επηρεάζονται εξίσου από τους ίδιους εξωτερικούς παράγοντες». Επιπροσθέτως , ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «να εξετάσει τη δυνατότητα κατάλληλης νομοθετικής προσαρμογής προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους αερομεταφορείς, στους διαχειριστές επιβατικών γραμμών και κρουαζιερόπλοιων να προσφέρουν στους επιβάτες αποζημιώσεις με τη μορφή πιστωτικών κουπονιών, ώστε να μην επηρεαστεί η βιωσιμότητα των αεροπορικών εταιρειών».

 Στην τηλεδιάσκεψη στην οποία πήρε μέρος και η  υφυπουργός Ναυτιλίας της Κυπριακή Δημοκρατίας  Νατάσα  Πηλείδου  δόθηκε έμφαση στην σημασία της ναυτιλίας , ως αδιαμφισβήτητης και ουσιαστικής στον τομέα του  διεθνούς εμπορίου, δεδομένου ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται  δια θαλάσσης: Ο ζωτικός ρόλος της ναυτιλίας στη απρόσκοπτη λειτουργία των θαλάσσιων μεταφορών και στην ομαλή διατήρηση της αλυσίδας διακίνησης των προϊόντων έχει ληφθεί υπόψη τόσο από την ΕΕ όσο και από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό με αποτέλεσμα  τα ναυτικά επαγγέλματα να περιλαμβάνονται στα ουσιώδη επαγγέλματα. 

  Η Κύπρος με τη σειρά της, ανέφερε η κα Πηλείδου «ως μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη, αναγνωρίζει την ουσιώδη σημασία των ναυτικών επαγγελμάτων, στηρίζει την ναυτιλιακή βιομηχανία και αφουγκράζεται τα προβλήματα που προκύπτουν λόγω των προβλημάτων της πανδημίας Covid-19, ιδιαίτερα όσον αφορά την αλλαγή πληρωμάτων στα πλοία.  Εξετάζουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να εφαρμόσουμε αποτελεσματικά τις Οδηγίες για τους ναυτικούς και τη δυνατότητα να καθοριστεί ένα λιμάνι και ένα αεροδρόμιο για τις αλλαγές των πληρωμάτων μελετούνται ειδικά μέτρα για τη διευκόλυνση των αλλαγών αυτών». Και  τόνισε «την ανάγκη για οικονομική στήριξη από την ΕΕ σε ναυτιλιακές εταιρείες που αντιμετωπίζουν αυτές τις εξαιρετικές περιστάσεις και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για την αποκατάσταση, προστασία και συντήρηση του ναυτιλιακού τομέα της ΕΕ».

   Ο κύπριος υπουργός μεταφορών Γιάννης Καρούσος παρουσιάζοντας τις θέσεις της κυβέρνησής του, ζήτησε από την Επιτροπή να εκδώσει κατευθυντήριες γραμμές για την αποκατάσταση των υπηρεσιών μεταφοράς, της συνδεσιμότητας και της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων και αγαθών: «Πιστεύουμε λοιπόν ότι χρειαζόμαστε πρώτα και κύρια συνεκτική, εναρμονισμένη ανταλλαγή δεδομένων για την επιδημιολογική κατάσταση κάθε κράτους μέλους. Χρειαζόμαστε, επίσης, εναρμονισμένα μέτρα που πρέπει να εφαρμόζονται σε όλα τα σημεία εισόδου, όπως στα αεροδρόμια και λιμάνια, καθώς και  στις αεροπορικές εταιρείες, στα επιβατηγά πλοία και στα κρουαζιερόπλοια. Η εφαρμογή αυτών των μέτρων σε ολόκληρη την ΕΕ θα ανακουφίσει τις ανησυχίες του κοινού και θα διευκολύνει την επανάληψη των ταξιδιών εντός της Ένωσης. Στη συνέχεια, η χαλάρωση και το άνοιγμα των συνόρων μεταξύ των κρατών μελών θα πρέπει να βασίζεται στην αξιολόγηση του κινδύνου και θα πρέπει να πραγματοποιείται σταδιακά με συνεχή παρακολούθηση και επανεκτίμηση του  κινδύνου» Τέλος, ο Υπουργός Μεταφορών επισήμανε ότι η Ένωση πρέπει να δράσει άμεσα και να καταρτίσει κοινά πρότυπα και μέτρα που θα εφαρμοστούν σε όλα τα κράτη μέλη που θα παρέχουν την απαραίτητη διαβεβαίωση στο κοινό ότι τα ταξίδια δεν αποτελούν σημαντική απειλή για την υγεία τους».

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *